Češi propadli antistresovým omalovánkám. Knihkupci je řadí mezi bestsellery

Češi našli zálibu v relaxačních omalovánkách. Dospělí stále častěji berou ve volném čase do ruky pastelky a vybarvují obrázky. V knihkupectvích patří antistresové omalovánky mezi nejprodávanější knihy.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Omalovánky pro dospělé Fantastic Sities od Steva McDonalda

Omalovánky pro dospělé Fantastic Sities od Steva McDonalda | Foto: Steve McDonald, Chronicle Books

„Tyhle omalovánky jsou druhé, které si vymalovávám. Člověk se soustředí jenom na ty barvy, nemá žádnou předlohu, takže může zapojovat fantazii, vymýšlet si, zapomenout na účty, práci, na to, kolik má zítra vyřídit telefonátů,“ říká fanynka omalovánek Lenka Lokvencová.

A stejně jako ona se takto odreagovávají po práci tisíce lidí. Většinou jsou to ženy. Omalovánky pro dospělé přišly do Česka z Francie, kde vycházejí zhruba čtyři roky. Nejčastějšími motivy jsou květiny, zvířata a ornamenty. Podle psychologa Davida Štrobla má vybarvování antistresový efekt.

Přehrát

00:00 / 00:00

O fenoménu omalovánek pro dospělé natáčela redaktora Pavla Firbacherová

„Omalovánky vycházejí z principu takzvaných mandal, což je technika na relaxaci a trošku i jako duchovní cvičení. Je stará několik set, možná i dokonce tisíc let, a teď s tím někdo přišel jako s velkým objevem,“ vysvětluje psycholog.

Popularita relaxačních omalovánek překvapila i knihkupce. Ještě před rokem jich měli v policích jen pár kusů, teď jich mají desítky od nejrůznějších nakladatelů.

„Myslím si, že ten úspěch, který zaznamenaly, asi nikdo nečekal. Antistresové omalovánky bych zařadil mezi bestsellery,“ říká mluvčí jednoho z pražských knihkupectví Petr Šašek.

Lidé kupují omalovánky častěji jako dárek pro někoho jiného než pro sebe. Jako dočasný trend to vnímá zástupce šéfredaktora marketingového týdeníku Jiří Horčica.

„V první fázi je to vnímáno velice pozitivně, je to originální, vtipné. V tom druhém sledu bych se ale bál, že ve většině případů ty omalovánky byly prolistovány, pozitivně ohodnoceny, a odloženy. Je to teď módní záležitost, ale je to spíš taková bublina, která podle mě brzy praskne,“ odhaduje Horčica.

Na sociálních sítích vznikly skupiny, kde se lidé chlubí svými vymalovanými obrázky. Ta nejúspěšnější má kolem tří tisíc fanoušků.

Pavla Firbacherová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme