Esejista, sémiotik a polyhistorik Umberto Eco slaví osmdesátiny

Italský spisovatel Umberto Eco není autor, který chrlí romány jako na běžícím pásu. Od roku 1980, kdy vyšel ten první - Jméno růže -, jich napsal šest. Svá díla nechává zrát léta a čtenáři pak předkládá skutečné literární skvosty.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Umberto Eco

Umberto Eco | Foto: Erinc Salor

Na příbězích z minulosti ilustruje svár dávných protikladů dobra a zla, pravdy a lži. Ukazuje, jak zhoubné důsledky může mít, pokud se poruší jejich rovnováha. Umberto Eco, polyhistorik, odborník na středověk a jeden z nejpronikavějších duchů současnosti, dnes slaví osmdesátiny.

Jeho literární entrée bylo impozantní. V historickém románu Jméno růže čtenáře zavedl do středověkého kláštera, jehož po staletí neměnný řád rozvrací série záhadných vražd.

Sugestivní vyprávění, ohromné faktografické znalosti. Chce-li mít čtenář pocit, že se ocitl přímo uprostřed historie, je dobré se začíst do románů Umberta Eca. Podle literární kritičky Mileny M. Marešové jsou výsledkem autorovy mimořádné inteligence a celoživotního systematického studia.

Přehrát

00:00 / 00:00

Osobností spisovatele Umberta Eca se při příležitosti jeho životního jubilea zabývala reportérka Radiožurnálu Pavla Dluhoschová

„O něm je známo, že má ve svém sídle obrovskou knihovnu a že s těmi knihami žije opravdu bytostně. Jakoby nasává z těch knih energii,“ říká o pozadí Ecovy tvorby Milena M. Marešová.

Jak snadno vzklíčí lež, jak snadno jí uvěříme a jaká zrůdnost z toho může vzejít - k této úvaze vybízí nedávno vydaný Ecův román Pražský hřbitov. Popisuje v něm vznik takzvaného Protokolů sionských mudrců, falza o celosvětovém židovském spiknutí, kterým nacisté později ospravedlňovali holocaust.

Fiktivní hrdina, intrikán a falzifikátor, Simonini o své metodě prozrazuje:

„Nikdy, opravdu nikdy nepracujme s autentickými, popřípadě napůl autentickými dokumenty. Aby byl dokument přesvědčivý, musí být vytvořen ex novo. A pokud je to jen trochu možné, nesmíme ukázat žádný originál, ale jen naznačovat, že jsme o nějakém originálu slyšeli. Objevy musí být neobyčejné, šokující, románové. Jen tak jsou uvěřitelné a budí rozhořčení.“

Umberto Eco inspiruje i k otázce, čím se necháme ovlivnit a manipulovat dnes. Italskému žurnalistovi Martinettimu se svěřil, že mu po vydání Pražského hřbitova vadilo, jak o něm italský tisk vytvářel umělé pseudopolemiky.

Umberto Eco: Pražský hřbitov | Foto: Nakladatelství Argo

„Například vatikánský deník Oservatore Romano vyvolal dojem, že na mě zaútočily Židovské listy. Ty o mně přitom napsaly osm velmi pochvalných stran. Ale vlastně je to jedno. Vy i já píšeme do novin, a tak víme, že můžeme napsat cokoliv, ale po dvou dnech to lidé stejně zapomenou," říká o odezvách na svůj nejnovější román sám Umberto Eco.

Jepičí mediální život ale románům tohoto spisovatele jistě nehrozí. Čtenáři se k nim vracejí a budou vracet i po desítkách let.

Pavla Dluhoschová, Marína Dvořáková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme