Jednomu z nakladatelů vadí sponzoring v dětské kategorii cen Magnesia Litera

Prestižní knižní ceny Magnesia Litera se poprvé ve své historii vypořádávají se skandálem. Nakladatelství Baobab vadí, že by jedna ze soutěžních kategorií měla být pojmenována po žijící autorce. Oznámilo proto, že stahuje své tituly z nominací.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Magnesia Litera 2013

Magnesia Litera 2013 | Foto: Magnesia Litera

Pořádající sdružení Litera povolilo sponzorství v kategorii knih pro děti a mládež a sponzor jednu z cen pojmenoval po své kmenové autorce, výtvarnici Lucii Seifertové.

„Já bych možná neřekla nic, kdyby se ta cena jmenovala pode Petra Síse nebo podle Pavla Šruta, protože to jsou skuteční doyeni dětské literatury,“ říká za nakladatelství Baobab, které se specializuje na dětskou literaturu, Tereza Horváthová.

Vadí jí, že běžný čtenář na první pohled stěží rozezná, že jde o placenou reklamu, a může si myslet, že právě Lucie Seifertová má zásadní zásluhy na rozvoji dětské knižní tvorby.

Přehrát

00:00 / 00:00

Redaktorka Petra Benešová informuje o skandálu kolem cen Magnesia Litera

„Tak samozřejmě víme, že to je prostě reklama, ale jak tohle rozšifruje obyčejný čtenář nebo obyčejný divák, to vůbec není jasné,“ dodává.

Hlavní organizátor cen Magnesia Litera Pavel Mandys s ní nesouhlasí a uvádí, že nakladatelství Petra Prchala zaplatilo 200 tisíc korun jenom za reklamu. Nesmí do hodnocení nijak zasahovat, a dokonce do soutěže nemůže přihlásit žádný ze svých titulů.

Podobné sponzorství mohla využít i další nakladatelství nebo společnosti. Jiné kategorie například sponzoruje agentura Dilia nebo společnost ČEZ.

Bez sponzorů to prý nejde

„Ceny Magnesia Litera jsou zcela závislé na finančních příspěvcích sponzorů. Nevybíráme žádné poplatky od nakladatelů, kteří přihlašují knihy, nežádáme ministerstvo kultury o žádné dotace, abychom neukrajovali z toho už tak dost tenkého krajíce vyčleněného pro literaturu, a snažíme se každým rokem shánět ke sponzorům, které máme, ještě další. Za dvanáct let, co to děláme, se nám jich moc sehnat nepodařilo,“ vysvětluje.

Seifertová podle něj navíc není autorkou kýčovitých pokleslých knih. „Její kniha Dějiny udatného českého národa získala Literu za knihu pro děti a mládež v roce 2005, a dokonce byla nominována na knihu desetiletí právě mezi knihami pro děti a mládež. Tehdy to vyhráli Lichožrouti,“ zdůrazňuje Mandys.

Lucie Seifertová | Foto: Jan Sklenář

Nakladatel Petr Prchal na dotaz Českého rozhlasu připustil, že pokud by mělo jeho sponzorování poškodit úroveň knižních cen Magnesia Litera nebo jméno jeho vydavatelství, je připraven se zástupci pořádajícího sdružení Litera jednat o změně.

„Já jsem celou akci dělal proto, že si o ceně Magnesia Litera myslím, že je to vynikající cena, která za posledních jedenáct let pomohla spoustě malých nakladatelů propagovat jejich knihy. A vím, že je těžká doba, tak jsem cítil i jako povinnost, že by bylo fajn, kdybych to nějakým způsobem mohl vrátit. Samozřejmě klidně od toho ustoupím, není problém. Já ušetřím peníze a budu moct jet třeba místo nich na dovolenou,“ uvažuje.

Magnesia Litera patří k nejprestižnějším knižním cenám v Česku, udělují se už dvanáctým rokem. Letos poprvé mohou díky sponzoringu získat finanční odměnu i ostatní ocenění autoři, nejen hlavní vítěz.

Michaela Vetešková, Petra Benešová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme