Petra Soukupová: Bezpečné balancování nad propastí neuspořádaného života

Petra Soukupová se za poslední roky stala na české literární scéně pojmem. Vyhrála Cenu Jiřího Ortena i Magnesii Literu a čtenáři její knihy kupují v nebývalé míře.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Petra Soukupová – Marta v roce vetřelce

Petra Soukupová – Marta v roce vetřelce | Foto: nakladatelství Host

Její poslední kniha, Marta v roce vetřelce, potvrzuje skutečnost, která se rýsovala již v předchozích autorčiných textech: Petra Soukupová píše populární literaturu s určitou neoddiskutovatelnou dávkou kvality a lze ji zařadit asi nejvýrazněji vedle spisovatelů typu Michala Viewegha.

Marta v roce vetřelce má formu deníkových záznamů. V tom nespatřuji velkou inovativnost. Tento žánr je v současnosti jakousi módou, ať už se jedná o smyšlený-nesmyšlený deník Ireny Obermannové Tajná kniha nebo o sérii knih Báječný rok již zmíněného Michala Viewegha. Soukupové příspěvek k tomuto žánru má výrazný rys fiktivnosti a pro ozvláštnění a zdůraznění realističnosti ho doplňují ilustrace Nikoly Hoření. Deník si píše devatenáctiletá dívka v průběhu jednoho roku. Vypravěčka vede v úvodu spořádaný život, pochází ze zajištěné rodiny, kde se všichni tak trochu nesnáší a tak trochu milují, a řeší své malicherné problémy s kluky a školou. Příběh lze shrnout jako tragédii holky, která neplánovaně otěhotněla, poté nešťastně potratila, a proto začne balancovat na hraně životního dna.

POSLECHNĚTE SI TAKÉ: Rozhovor s Petrou Soukupovou z pořadu Liberatura

Zmínil jsem, že Marta v roce vetřelce je pop kvalitní. Petře Soukupové se ve vypravěčce Martě podařilo velmi dobře vystihnout obrysy světa generace nacházející se v současnosti na počátku dospělosti. Nejvýrazněji zpřítomňuje tento svět mediální emblematické prvky typu Facebook, Skype, KFC či Starbucks. Populární kultura je ve své podstatě založena na zjednodušování, a proto nepůsobí tato redukce světa nikterak nepříjemně ani škrobeně. Výraznou roli hraje v textu také populární kultura sama jako fenomén. Funguje pro vypravěčku jako údolí jistoty. S The Big Bang Theory se lze schovat před světem a ztotožnit se s ideálním prostředím sitcomu, ve kterém je krásně bezpečně.

Petra Soukupová | Foto: Martin Kopecký

Slabinou Marty v roce vetřelce je z mého pohledu především podbízivost. Jedná se v podstatě o dramatický příběh z prostředí fádní střední třídy. Rodiče jezdí v létě do Karibiku, otec nesnáší Greenpeace. Nemají v podstatě žádné existenční starosti. Jejich svět se proto skládá pouze z malicherných konfliktů. Ústřední sdělení textu je tedy přibližně následující: I když se někomu předepsaný scénář správného života nelíbí a shodou okolností vystoupí z bezpečné zóny, dobře fungující rodina a úcta k hodnotám vše vyřeší. Marta v roce vetřelce je tedy román o problémech lidí z vyšší střední třídy pro masového čtenáře, podbízející se jeho estetice, vkusu a očekávání.

Malinko inovativní, malinko dramatická, ale především velmi dobově zakotvená kniha, o níž mnoho uslyšíme v následujících měsících, ale za pár let se po ní slehne zem.

Soukupová, Petra: Marta v roce vetřelce. Host. Brno. 2011. 320 stran

Marek Dobrý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme