Aj Wej-wej vystavuje v paláci Blenheim, expozici připravil z domácího vězení
S pomocí trojrozměrného počítačového modelu sálů a chodeb rozmístil ‚na dálku‘ svá díla do slavného anglického šlechtického sídla čínský umělec Aj Wej-wej. Disident a kritik čínského režimu je od roku 2011 domácí vězení, a tak o podobě své retrospektivní výstavy v paláci Blenheim rozhodoval tímto způsobem. A je to vůbec poprvé v historii, co se v paláci, kde se narodil i Winston Churchill, ukazují skvosty současného umění. Výstava Aj Wej-weje začíná právě dnes.
„Vlastních výstav, které jsem neměl šanci navštívit, už je víc než těch, které jsem osobně viděl. To je prostě fakt. Je to pro umělce docela těžké, ale je v tom něco okouzlujícího,“ prozradil v rozhovoru pro Sky News slavný umělec, jemuž se prý při plánování výstavy v paláci Blenheim velmi hodila jeho minulost architekta.
Den co den umisťuje Aj Wej-wej do košíku bicyklu před svým pekingským domem čerstvé květiny. Nekonformní umělec, který opakovaně ukázal velkou občanskou statečnost, byl krutě vyslýchán a bit, v tom hodlá pokračovat až do doby, než zase bude smět z Číny vycestovat do ciziny.
„Pořád se snažím tvrdit, že tohle je prostě výchozí situace pro mé umění. Musím to respektovat, pokud chci, aby se věci hnuly. Takže máte před sebou umělce, který sice nesmí opustit svou zemi, ale který se pořád snaží vytvářet umění.“
Vévodové z Marlborough by se asi hodně divili, co že to mezi tapisériemi slavných bitev a van Dyckovými portréty Churchillových předků vlastně vyrostlo.
Soudobá premiéra i Blenheim
Nikdy předtím v paláci Blenheim současný umělec nevystavoval. Z bodu nula může Aj Wej-wejova starší i současná produkce v elegantním a honosném sídle ve střední Anglii šokovat.
„Tady máme před sebou 45 metrů dlouhý koberec. Inspirací byla pro Aj Weje-weje jedna pekingská ulice. Viděl na ní koleje, které do asfaltu vytlačily pásy tanků. Přišlo mu zajímavé ukázat koberec s takovým motivem v chodbách paláce Blenheim,“ popsal pro BBC kurátor neobvyklé výstavy Michael Frahm.
V jednom ze sálů trůní vzácné čínské vázy, které Aj Wej-wej namočil do komerčních autolaků firem BMW a Mercedes. O kus dál se u krbu povaluje 2300 pestrobarevných porcelánových říčních krabů. Umělcův vzkaz je v tomto případě trochu těžší najít.
„Je to slovní hříčka s výrazem ‚harmonická společnost,‘ který čínské veřejnosti vnutila komunistická strana v roce 2006. Krabi mají ale taky ukazovat křehkost čínské společnosti. Tento motiv taky používají internetoví bloggeři, aby ukázali nestabilitu v Číně.“
Podle zakladatele Blenheimské umělecké nadace lorda Edwarda Spencera-Churchilla, je právě začínající výstava vyvrcholením dlouholetého snu.
„Těžko bychom hledali silnějšího a zajímavějšího umělce, než je Aj Wej-wej. Je pro nás velká pocta, že tu jeho díla máme,“ uvedl Edward Spencer-Churchill.