Ať jsou všichni političtí, přeje si sochař Gebauer k sedmdesátinám
Trpaslíci, Plavkyně, Zdraviči nebo Cvrčkův sen. Názvy jeho plastik jsou stejně originální jako jeho tvorba. Jeden z našich nejznámějších sochařů, ‚český Rodin‘ Kurt Gebauer slaví 70. narozeniny.
S gustem překračuje hranice všednosti, diváka přiměje podívat se na věci kolem sebe ze zcela jiných úhlů, než je běžné. Posoudit to mohou třeba nejpopulárnější televizní tváře, kterým Kurt Gebauer v cenách TýTý nastavil svá poťouchlá zrcadélka.
„Člověk se tam nejprve vidí jako ‚ufoun‘ obráceně, rozmlženě. A potom vidí všechny detaily, ‚beďary‘, póry, když jde blíž,“ řekl výtvarník.
Podobně sebekriticky by se na sebe mohli občas podívat i politici. A vlastně by takové zrcadlo pravdy občas potřeboval každý z nás, myslí si výtvarník. Autor sochy Nahého Mozarta, Obřích trpaslíků nebo Housenky raného kapitalismu vnáší do veřejného prostoru nadsázku a humor.
Ten ale nikdy není prvoplánový. Kurt Gebauer glosuje politickou realitu - za totality stejně jako dnes. Vysmívá se malosti, měšťáctví i honbě za mamonem. Umění je v jeho pojetí občansky angažované.
„Myslím si, že to vždy tak bylo. Navíc sochařství ve smyslu veřejného sochařství sdružovalo obec k buďto slavným lidem, kteří měli být vzorem, nebo k nějaké ideji. A je důležité, jaké ty vzory jsou. Jestli jsou to ‚zhovadilosti‘ nebo věci, které komunitu vedou k dobru, odvaze hlídat si svobodu, nebo jsou to příšernosti, které vedou k nezřízenému obdivu,“ podotýká Gebauer.
K dnešním sedmdesátinám si Gebauer přeje, aby byli všichni lidé političtí a starali se o svou obec, krajinu a prostředí, ve kterém žijí. To říká umělec, podle něhož je sochařství prodlouženou rukou boží.