České sklo je v zahraničí fenoménem. Na lesku neztratilo ani během krize

I přes krizi, kterou si v minulých letech prošlo celé odvětví, je stále pojmem a neztratilo zvuk. Řeč je o českém skle. Řemeslně a umělecky patří tuzemská produkce k vrcholům oboru. České sklo znají i lidé, kteří jinak vůbec netuší, kde naši zemi hledat.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

české sklo - sklářství - zlacení skla | Foto: Filip Jandourek

„My se snažíme upozorňovat na Česko jako na stát a určitě design je jedna z věcí, kde se můžeme spolehnout, že seženeme klientelu v zahraničí,“ popisuje ředitelka Českých center Vilma Anýžová strategii propagace České republiky.

Aktuálně naše zastoupení v zahraničí prezentují vybrané designéry skla. Výstava dvacítky osobností nazvaná Brilliant by Design odstartovala na začátku roku Mezinárodní veletrh ve Frankfurtu nad Mohanem. Byla tak úspěšná, že aktuálně je zadaná až do roku 2015.

Přehrát

00:00 / 00:00

České sklo pomáhá propagovat Českou republiku v zahraničí. Podrobnosti zjišťovala redaktorka ČRo Zuzana Vlčková.

„My jsme se logicky snažili ukazovat takové věci, které, řekněme, splňují nějaký inovativní charakter nebo mají v sobě nějakou zvláštnost, která by mohla návštěvníka zaujmout,“ říká kurátor výstavy Petr Nový.

Za úspěchem expozice stojí i její architektonické zpracování. To bylo mimořádně obtížné, protože nebylo zřejmé, v jakých výstavních prostorách bude putovní přehlídka umístěna.

Návrhářské studio Olgoj Chorchoj to proto pojalo ve svém oblíbeném stylu – minimalisticky. Bílé skládací stolky osvěcují rámy. „To musí být jednoduše sestavitelné, jednoduše přenositelné, jednoduše kombinovatelné, aby se z toho dalo složit co nejvíce tvarů nebo konfigurací,“ vysvětluje Jan Němeček.

České renomé nepoškodila ani krize oboru. Příkladem životaschopnosti sklářství je Novoborsko. Po pádu Crystalexu v roce 2008 stoupla nezaměstnanost v regionu ke 20 procentům.

Stáhnout ji skoro až na republikový průměr pomohlo na 130, často jen drobných, firem působících v oblasti.

„To je věc, kterou naši ředitelé v zahraničí potvrzují, že opravdu české sklo, český design i český porcelán jsou věci, na které vždycky návštěvníky seženou,“ říká Anýžová.

Úspěch českého skla je téměř výhradně závislý na exportu. Jen za rok 2012 dosáhl vývoz skla 34,7 miliardy korun.

Zuzana Vlčková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme