Design v sobě spojuje umění i byznys. To nejlepší nabídne Designblok

Praha se na sedm dní promění na hlavní město designu. Přehlídka Designblok ale není jen svátkem milovníků produktového návrhářství. Za patnáct let své existence se největší přehlídka svého druhu ve střední Evropě stala i významným turistickým cílem.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Designblok

Designblok | Foto: oficiální Facebook Designbloku

Design není podle teoretičky Lenky Žižkové vysoké umění, které může být obchodem devalvováno.

„Na jedné straně se prezentují mladí designéři, mladá studia. Druhá vlna, kdy se prezentují standardní firmy. Třetí vlna je vlastně to, s čím ta akce začínala: byla více orientována k uměleckému vyjádření,“ připomíná Lenka Žižková.

Přehrát

00:00 / 00:00

O Designbloku natáčela Zuzana Vlčková

Jiným problémem podle ní je, jak se produktové návrhářství prezentuje a prodává. Na Designbloku se podle ní mísí mladí kreativci, firmy a artdesign, tedy spíše už to vysoké umění.

Obří akce s asi dvěma sty vystavovateli má už několikátým rokem 12miliónový rozpočet. Jeho základním zdrojem jsou vystavovatelské poplatky. Třetinu pak pořadatelé získávají od sponzorů

„Máme grant od hlavního města Prahy. Nemáme tedy žádný státní grant Ministerstva kultury. Na ten bohužel poslední roky nejsme schopni dosáhnout. Bylo nám to vysvětleno tak, že silné akce si dokáží pomoct samy,“ říká ředitelka Designbloku Jana Zielinki.

Na rozdíl od Designweeku, který se v Designbloku zhlédl a který pořádá třeba Slovensko nebo Rakousko, má ale pražský Designblok nejen výstavní, ale i komerční rozměr.

Designblok 2013 | Foto: Oficiální web Designbloku

„Designbloku se podařilo silou prestiže a i výběrovosti docílit toho, že je tam komerční část, která ale přes to přese všechno je kvalitní. A my nemusíme ani v této části dělat kompromisy,“ vysvětluje Jana Zielinski.

Komerční úspěch, podle organizátora Jiřího Macka, paradoxně umožňuje Designbloku nezávislost.

„V řadě ročníků jsme byli před situací, že vezmeme více účastníků, budeme mít větší rozpočet, budeme moci přivézt třeba výstavu, o které jsme snili, že ji přivezeme,“ vysvětluje svoji teorii Jiří Macek a pokračuje:

„A nic takového jsme nikdy neudělali, protože podstatné pro nás je, že to, co se odehraje na Designbloku, je do takové míry zásadní, že to bude pro lidi pochopitelné a vzrušující.“

Designblok v posledních letech navštěvuje pravidelně kolem čtyřiceti tisíc návštěvníků. To z něj dělá i významný turistický fenomén.

Pondělí je určeno profesionálům, veřejnosti se přehlídka otevře zítra. Potrvá pak do neděle 13. října.

Zuzana Vlčková, Marína Dvořáková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme