Experti se snaží najít pomocí sond Leonardovu fresku ve Florencii

Na 150 expertů, znalců umění a historie, podepsalo petici, kterou žádají ukončení sond ve fresce malíře Vasariho v paláci Vecchio ve Florencii. Cílem těchto sond, je nalézt pod Vasasriho freskou fresku Leonarda da Vinci.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pohled na Florencii z věže Domu

Pohled na Florencii z věže Domu | Foto: Vít Pohanka | Zdroj: Český rozhlas

V roce 1503 město pověřilo Leonarda a Michelangela, vyzdobili freskami velký sál Nejvyšší rady Florencie, dnes zvaný sál Pěti set. Michelangelo měl realizovat fresku oslavující vítězství Florencie na Pisou, ale ani s ní nezačal, zatímco Leonardo měl oslavovat bitvou v Anghiari, vítězství Florencie nad Milánem, vítězství republikánské Libertas.

Přehrát

00:00 / 00:00

Spolupracovnice Českého rozhlasu v Itálii Věrdunka Lunardi mluví o sondách ve fresce malíře Vasariho ve Florencii ve Světě o druhé na Rádiu Česko.mp3

Leonardo skutečně začal na díle pracovat, jenomže nezvolil tradiční fresku. Nevíme, jestli proto, že je to technika s omezenými možnostmi, protože vyžaduje rychlé zpracování anebo jestli se nechal strhnout vášní pro experimentování.

Fakt je, že Leonardo zvolil antickou techniku encaustu, o které si údajně přečetl v Pliniovi. Při této technice se pracuje s olejovými barvami a to vyžaduje bezprostřední prakticky vypálení, silným žárem. Leonardo se na to také připravil a dva obrovské kotle zaměřil přímo na stěnu. Jenomže rozměry fresky byly příliš velké, v horní části barvy začaly stékat hned a navíc se po krátké době začaly vytrácet.

Leonardo, zklamaný neúspěchem na první části fresky, se nakonec jejího dokončení vzdal úplně. O půl století později zmodernizoval a dekoroval velká sál v paláci Vecchio Giorgio Vasari. Neví se jaký konec při tom vzala Leonardova freska.

Leonardo da Vinci | Foto: Leonardo da Vinci

Vasari mohl Leonardovo dílo zachovat pod svými freskami například jako při dekorování chrámu Santa Maria Novella, kde zachoval Massacciovu fresku nejsvětější trojice, i když ji přikryl novým oltářem. Freska se tak mohla vrátit na světlo světa v roce 1860.

I v případě Leonardova díla v sále Pěti set Vasari mohl nechat postavit jakousi přepážku, za kterou by se mohlo Leonardo dílo dochovat. Na nově postavené stěně pak realizoval svou fresku. Že by nějaká taková přepážka mohla existovat dokazuje fakt, že rozměry sálu se oproti původním dost změnily.

Na radu Michelangela Vasari síň o něco zkrátil a zvýšil o sedm metrů. Mezi Vasariho stěnou a tou původní je dvoucentrimetrová mezera. Je tedy možné, že Leonardovo dílo stále ještě v paláci Vecchio skutečně je. Alespoň to tvrdí Maurizio Seracini, jeden z předních expertů Leonardova díla.

Kontroverzní sondy

Se sondami se začalo 29. listopadu. Přípravy byly ale mnohem delší, trvaly asi rok. Experti tedy před měsícem realizovali první sedmimilimetrový otvor. Do Vánoc provedli dalších pět sond. Závěry prozatím neznáme, ale zřejmě nic zajímavého neobjevili.

Zato se kolem sond rozpoutala ostrá polemika. Už 150 odborníků podepsalo petici, kterou žádají přerušení sond. Je mezi nimi i expertka z laboratoře restaurátorů, kteří provádějí sondy, paní Frosinini. Případem se zabývá i florentská prokuratura, na kterou se obrátila organizace za ochranu italských památek Itália Nostra.

Prozatím ale jak autoři projektu, tak starosta Florencie Renzi i mnozí památkáři tvrdí, že sondy Vasariho fresku absolutně nepoškodily. Jedná se několikamilimetrové otvory v místech, kde už byly praskliny nebo místa, kde jsou štuky či místa bez barevného nánosu.

Úžasná Leonardova malba

Leonardova malba byla úžasná. Dokazují to jednak přípravné studie od Leonarda, které se dochovaly, anebo kopie anonymních autorů, kteří zřejmě mohli malbu vidět během oněch 50 let, kdy sice neperfektní, ale stále úžasná, zdobila část stěny velkého sálu.

Ale o fantastickém díle Leonarda da Vinci si můžeme udělat představu také například z Rubensovy kresby. Rubens sice už nemohl vidět Leonardův originál, ale odborníci soudí, že mohl vidět nákres, podle kterého Leonardo na stěně pracoval. Ten se sice nedochoval, ale máme i podrobné popisy díla.

Kresby anonymních umělců i Rubensovy jsou stejné, a tak můžeme říci, že to muselo být úžasné dílo zobrazující vřavu krutého boje.

Vědunka Lunardi, Helena Berková, Eva Presová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme