Foodstylisté vytváří dokonalou iluzi jídla. Restaurace a hotely jim platí statisíce

Až statisícové částky investují restaurace, hotely ale i obchodní řetězce do takzvaného foodstylingu. Tedy profesionálního focení a aranžování jídla nebo pití. Podle marketingových odborníků si tak podnikatelé můžou zvednout až několikanásobně své zisky a víc zaujmout zákazníky.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

jídlo, talíř, pokrm, hlavní jídlo | Foto: Fotobanka Pixabay

Jan Hajný je vyučený kuchař. Místo do kuchyně ale teď vedou jeho kroky do ateliéru.

Jeho úkolem je připravit kolu s hovězím hamburgerem na focení reklamy. Zdánlivě jednoduchý úkol – za přípravou se ale skrývají hodiny práce. Jen příprava sladkého nápoje je opravdu hodinářská práce.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jaká kouzla nejčastějí foodstylisté používají? A kolik si za ně účtují? Zjišťovala Barbora Kladivová

„Obecně u každého jídla je nejnáročnější to, aby to vypadalo velmi dobře, aby na to zákazník dostal chuť, takže je potřeba vychytat detaily, kterými se člověk v gastronomii normálně tolik nezabývá. Třeba orosení skleničky, kdy potřebujete, aby některá kapka byla velká, jiná malá. Aby to dobře vypadalo,“ popisuje.

V umělohmotných krabičkách má Jan Hajný ukryté skleněné kostky ledu, které pinzetou aranžuje do sklenice a vysvětluje, proč zmražená voda k focení nepatří: „Aby se nám nerosila sklenička. Aby nám ten led nevyplaval nahoru na hladinu.“

Tím ale kouzla nekončí. Úzkou dřevěnou špejlí soustředěně vytváří glycerinem umělé kapky na sklenici. Aby byl výsledek ještě efektnější, je potřeba sklenici uměle zamrazit.

'Vizuální kód' naláká spotřebitele

Umění, díky kterému vypadá dobře třeba i obyčejný krajíc chleba s máslem, si v posledních letech oblíbili nejen obchodní řetězce ve svých kampaních, ale i restaurace.

Prodejci tak do focení svých produktů neváhají investovat nemalé peníze – někdy i statisícové částky za pár fotografií třeba na jídelní lístek.

Foodstylisté připravují a vylepšují jídla k focení. Jejich dovednosti se využívají hlavně v reklamních kampaních, fotografiích, obalových designech nebo třeba i v jídelních lístcích. Kromě toho, že jídlo musí být lákavé, mělo by i dlouho vydržet. Aby ho fotograf stihl nafotit a třeba zmrzlina se neroztekla nebo z piva neutekla pěna.

„Vizuálním kódem nalákáte spotřebitele. Když půjdou na webové stránky a uvidí tam dobře vypadající jídlo, tak na něj dostanou okamžitě chuť, a to se samozřejmě vyplatí,“ říká kreativní ředitel reklamní agentury Eda Kauba.

Podle prezidenta Asociace hotelů a restaurací Václava Stárka se ale k focení jídla musí přistupovat opatrně, aby nebyl zákazník zklamaný.

„Fotografie musí být samozřejmě hezké, ale realistické. To nejhorší, co může nastat, je, když někomu nabídnete něco, zákazník si to vybere a v závěru na talíři dostane něco úplně jiného,“ vysvětluje.

Konkurence mezi foodstylisty v Česku není veliká. I proto si za dokonalou iluzi jídla účtují až 10 tisíc korun za den focení.

msk, Barbora Benešová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme