Kalendář bdělého snění v Galerii kritiků

V Galerii kritiků probíhá výstava obrazů známého českého výtvarníka Martina Mainera a jeho partnerky Niny Houskové, výstava s názvem Kalendář bdělého snění. Na vernisáži se byla podívat i naše redaktorka Barbora Sedláčková.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kalendář bdělého snění

Kalendář bdělého snění | Foto: Press kit

Martin Mainer, známé jméno českého výtvarného prostředí, se proslavil v osmdesátých a následně v devadesátých letech. V roce 1993 dostal Cenu Jindřicha Chalupeckého, v roce 2005 získal titul profesora na Akademii výtvarných umění v Praze a v současné době učí na Fakultě výtvarných umění VUT v Brně. V letošním roce je i jedním z porotců Chalupeckého ceny.

Mainerova malba se vždy vyznačovala expresivitou, která vycházela ze značné imaginace. Barevnost, která je jeho obrazům vlastní, spolu s mystickými vlivy, které pochytil zejména od hinduistického guru Ram Dasse, se v jeho práci stále projevuje. Vždy bylo ale nutné hledání, malba podněcovala k vytváření obrazů v oku diváka. Ale teď? V Galerii kritiků vystavil společně s Ninou Hedwic Houskovou realistické krajiny, které společně malovali v Thajsku.

Obrazy Houskové jsou ploché malůvky bez hlubšího sdělení. Portréty a krajiny, které zde vystavuje, by klidně mohla prodávat na Karlově mostě. Housková, která je původem architektka, si v obrazech zkouší impresionistickou malbu a její Thajsko místy působí jako velmi špatná replika Gauguinových Tahiťanek.
Mainerovy obrazy už nepokouší lidskou představivost a nenamáhají mysl. Jsou preciznější a nápaditější něž obrazy Houskové, samozřejmě.
Mainer byl ve své době špička české malby, v současnosti se ale zdá, že se pro něj stává tvorba pouze jakýmsi koníčkem, zábavnou formou práce, která potěší umělcovu duši. Na výstavě je kromě malých formátů z Thajska vystavena i série nasprejovaných obrazů, které úplně vypadávají z Mainerovy tvorby. V obrazech dvojice je vidět určitá roztříštěnost, plátna samotného Mainera jsou v této sérii odlišná formou i prací se světlem. Obrazy, jak popisuje Mainer, vytvořili na workshopu v Limuzích u Prahy, kde umělec žije.
Poslechněte si rozhovor s Martinem Mainerem uvnitř příspěvku.

Přehrát

00:00 / 00:00

Kalendář bdělého snění v Galerii kritiků

Mainer v Galerii kritiků vystavuje i obrazy malované na rubu, využívá v nich reliéfy rámů, což nápadně připomíná výstavu Nepovedený obraz, kde jedno takové plátno bylo vystaveno. Zde jde ale o záměrnou práci s prostorovým podkladem.

Je škoda, že Martin Mainer inklinuje k barvitým hezkostem, které prezentuje na této výstavě. Nicméně pro srovnání je dobré exhibici navštívit, potrvá do 26. září.


Barbora Sedláčková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme