Kontakt v Galerii České spořitelny
Malá ukázka umělecké sbírky Kontakt, která patří rakouské Erste Bank, je k vidění v Galerii České spořitelny. Ta se nachází v Paláci v Rytířské ulici ve sklepních prostorech bankovní pobočky. Na výstavě Dabernig, Šedá, Althamer, která potrvá do 31. srpna, se byla podívat i Barbora Sedláčková.
Před šesti lety začalo pět kurátorů sestavovat sbírku umění s názvem Kontakt, patřící rakouské bankovní síti Erste Group. Jedná se o shromážděná díla z Rakouska a zemí bývalého socialistického režimu ze střední a východní Evropy, tedy Čech, Slovenska, Slovinska, Srbska, Chorvatska a Rumunska.
Velká část Kontaktu je v současné době k vidění v nově otevřené Galerii Středočeského kraje v Kutné Hoře, kam přivezl konceptuální díla 60., 70. a 80. let Jiří Ševčík. Ten je nejen kurátorem malé výstavy v Praze, ale je i součástí týmu kurátorů, kteří od roku 2004 celou sbírku Kontakt vytvářejí.
Česká spořitelna je součástí Erste Group, zřejmě i díky tomu jí do Prahy zapůjčila dvě videa a jednu filmovou projekci. Audiovizuální příběhy Josefa Daberniga, Kateřiny Šedé a Pawla Althamera jsou kompatibilní v různosti. Tři příběhy třech autorů, generačně, názorově i mediálně rozdílných tvůrců se vedle sebe doplňují a vytvářejí tak letmý průřez videoartu od 70. let do současnosti.
Kateřina Šedá, mladá česká konceptualistka, nositelka Ceny Jindřicha Chalupeckého za rok 2005, je ve sbírce Erste Bank zastoupena videem s názvem Opičení. Práce Kateřiny Šedé postupuje v podobných intencích modernistické tradice jako neoficiální umění 60. a 70. let.
Její sociální tendence zde přímo kulminují v názvu videa. Na snímku z roku 2004 provádí po boku svých rodičů přesně to, co je jejich běžnou rutinou, od věšení prádla až po sekání trávy.
Poslechněte si rozhovor o díle Josefa Daberniga a Pawla Althamera
Galerie České spořitelny není bohužel příliš známým výstavním prostorem, i když by mohla pořádat výstavy světoznámých umělců. Protože kdo jiný může lépe zaplatit pojištění a zapůjčení uměleckých děl než banka?