Kvůli vzácnému obrazu Madony z Veveří se církev bude soudit

Římskokatolická církev se kvůli Madoně z Veveří obrátila v pátek na Obvodní soud pro Prahu 1. Vzácná středověká památka je ve sbírkách Národní galerie. O vydání gotického deskového obrazu v roce 2013 v rámci církevních restitucí neúspěšně požádala farnost Veverská Bítýška na Brněnsku. S galerií se však nedohodla.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Anežský klášter na Františku | Foto: Filip Jandourek

Podle představitelů Národní galerie se farnosti nepodařilo nepochybně prokázat vlastnictví díla.

Už před rokem naznačovali, že obraz zřejmě nevydají, protože se podle nich nenašly žádné doklady o tom, že Madona z Veveří patřila po únoru 1948 církvi. Podle galerie přešlo vlastnické právo na stát už dříve.

Po nástupu Jiřího Fajta do čela galerie se uskutečnilo několik dalších jednání mezi biskupstvím, galerií a jejich právníky. „Tato jednání však nevedla ke shodě v hodnocení souvisících dokumentů a ke sjednocení stanovisek obou stran,“ uvedla mluvčí brněnského biskupství Martina Jandlová.

„Nebyly splněny zákonné předpoklady vydání a Národní galerie v Praze dílo nevydala,“ potvrdila dnes mluvčí galerie Šárka Pleslová.

Doplnila, že žadatel má v případě, že považuje vlastnictví za prokázané, právo obrátit se na soud, který věc posoudí. „Národní galerie je připravena postupovat bezvýhradně podle rozhodnutí soudu,“ dodala mluvčí.

Národní galerie eviduje asi čtyři desítky žádostí o vydání uměleckých děl, většina však nejsou významné artefakty. K těm nejcennějším patřil Vyšebrodský cyklus, Puchnerova archa či dva Rubensovy obrazy, které galerie církvi vrátila.

Církev chce prý jen vyjasnit vlastnické vztahy

Díla však zůstávají ve stálé expozici středověkého umění v Anežském klášteře jako dlouhodobá zápůjčka. Tam by podle dřívějšího vyjádření biskupství zůstala v případě vydání i Madona z Veveří – církev se prý snaží jen o vyjasnění vlastnických vztahů.

Madona z Veveří je datována před rokem 1350 a je připisována malíři z okruhu Mistra vyšebrodského oltáře. Do roku 1938 zdobila kostelík na hradě Veveří, který plnil ve středověku funkci farního chrámu pro osadu u zeměpanského hradu a širší okolí, v současnosti je pro veřejnost uzavřený. Farnost sídlí v nedaleké Veverské Bítýšce.

Podle církve vyplývá z listinných důkazů z 30. let minulého století, že vlastníkem obrazu, který tvořil součást oltáře, byla právě farnost. Na konci 30. let se v souvislosti s různými politickými událostmi ocitl v držení ředitelství státních lesů a statků v Rosicích, ministerstva zemědělství a lesního hospodářství a posléze v roce 1958 jej získala Národní galerie v Praze.

Brněnské biskupství a jeho farnosti se k letošnímu lednu v rámci církevních restitucí dohodly na vrácení více než 2000 hektarů půdy. V optimálním případě získá církev v diecézi celkem asi 3,5 tisíce hektarů. Pod správu církve se už loni vrátil poutní kostel na Zelené hoře u Žďáru nad Sázavou.


Zvětšit mapu

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme