Lidická galerie má nejdražší obraz současného umění v Česku

Ve sbírkách lidické Galerie se skrývá nejdražší obraz 20. století v České republice. Před asi čtyřiceti lety jej do Lidic daroval Gerhard Richter, který má přezdívku Picasso současnosti. Jeho díla se na světových aukcích draží průměrně za deset milionů eur. O toto dílo z Lidic s názvem Onkel Rudi projevila zájem galerie Tate Modern v Londýně i pařížské Centrum Pompideu. Ministerstvo kultury jej ale kvůli zákazu vývozu uměleckých děl v souvislosti s nevyjasněnou kauzou firmy Diag Human nepovolila půjčit.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Památník Lidice

Památník Lidice | Foto: Filip Jandourek

Originál obrazu byl vystavený naposledy v létě v pražském Rudolfinu. Teď je ukrytý na bezpečném místě, jednak proto, že je lidická galerie kvůli rekonstrukci částečně uzavřená, a jednak proto, že osmdesátiletý Gerhard Richter si své stěžejní dílo cení na osm milionů eur. Podle šéfredaktora časopisu Art-Antiques Jana Skřivánka tato suma není přehnaná.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž Michaely Veteškové o obrazu Onkel Rudi v Ranním Radiožurnálu.mp3

„Já si myslím, že je to naopak velmi střízlivý cenový odhad. Myslím si, že za osm milionů eur by byl prodejný okamžitě. Ostatně na aukcích už jeho díla dosáhla cen už přes deset milionů eur. Čili na to, jak je to významný obraz, v kontextu jeho díla, mi ta cena přijde spíše nízká, ale je to taková hra s čísly, protože to je obraz, který na trh nikdy nepřijde. Je to bezesporu nejdražší dílo poválečného umění, které je v českých sbírkách,“ říká Jan Skřivánek.

Obraz Onkel Rudi je natolik vzácný, že by mohl neustále cestovat po všech světových galeriích, je to první dílo, ve kterém Richter nachází svůj typický styl, dodává znalec umění Skřivánek.

Obraz Onkel Rudi | Foto: Gerhard Richter

„Je to obraz malovaný podle černobílé fotografie a je takový jakoby rozostřený. Kontury se jakoby rozpíjejí. A navíc ten obraz tím svým námětem je jak pro něj osobně důležitý, protože je to portrét toho jeho strýce v nacistické uniformě. A v druhé rovině je to dílo, které postihuje vlastně tu atmosféru 60. let, kdy se ta generace mladých lidí najednou začala ptát svých rodičů: ‚A co že ty jsi dělal za války, a co že ty jsi dělal v Rusku?‘ A právě tento obraz tou svojí jakoby rozmlžeností dobře postihuje prvek nějaké té vytěsněné minulosti a snahu mladých lidí se nějak vyrovnat s tím nacistickým dědictvím,“ vysvětluje Jan Skřivánek.

Onkel Rudi je klíčovým dílem evropského umění druhé poloviny dvacátého století a kurátoři lidické galerie by ho rádi na výstavy půjčovali, a to také proto, že za každé zapůjčení díla by si inkasovali pět tisíc eur, a jde o celkem čtyři žádosti, uvádí kurátorka tamních sbírek Ivona Kasalická.

„Já jsem začínala pracovat na té výpůjčce. V té chvíli přišel zákaz výpůjček do zahraničí a museli jsme tuto smlouvu zrušit. A myslím, že Tate Modern to velmi mrzí. Dodnes dostávám různé dotazy od anglických novinářů, proč se to stalo, proč ten obraz není zastoupen v originále. A my jsme tím,ž e ten obraz tam nakonec neodjel na ty tři měsíce, tak jsme přišli o pět tisíc eur, které bychom věnovali na restaurování vlastně celé sbírky, což jsou finance, které nám velmi chybí,“ říká Ivona Kasalická.

Pozvánka na výstavu Gerharda Richtera do Tate Modern Londýn | Foto: Michaela Vetešková

Německému umělci Gerhardu Richterovi bude příští rok osmdesát let, proto se mu významné evropské galerie rozhodly uspořádat retrospektivu, zatímco výstava z názvem Panorama začala v Tate Modern už před měsícem a místo originálu Onkel Rudi tam visí fotografie, německé a francouzské galerie vyčkávají, zda jim Česká publika na jarní výstavy obraz půjčí.

Michaela Vetešková, Eva Presová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme