Milan Grygar vystavuje v Pekingu kresby, které můžete i slyšet

Pozveme-li vás teď v rádiu k poslechnu výstavy obrazů, neklepejte si na čelo! Nejde o vtip. Je pravda, že tradičně si spíše chodíme poslechnout koncerty a výstavy prohlédnout, ale vždy tomu tak být nemusí. Jako právě na výstavě českého umělce Milana Grygara, na kterou vás teď zavedeme do Pekingu.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Z výstavy Milan Grygar 2010–2011 | Foto: Galerie Zdeněk Sklenář

Pokud mezi vaše hračky v dětství patřila i kovová slepička na klíč, která po natáhnutí klovala a cupitala, poznáte její zvuky v akustických dílech českého umělce Milana Grygara.

„On kromě toho, že maluje, zaznamenává i zvuky různých mechanických hraček, nahodilé zvuky na chodbě a tak dál,"představuje Grygarovu tvorbu kulturní atašé z české ambasády v Pekingu Martin Hošek, který výstavou pomáhal do Číny přivézt.

Evidentně to byl dobrý počin. O Grygarovo umění je totiž v pekingském Today Art Muzeu velký zájem. Desítky Číňanů tady korzují a zvědavě naslouchají výkladu průvodkyně.

Přehrát

00:00 / 00:00

O výstavě českého umělce Milana Grygara v Pekingu informovala zpravodajka ČRo v Číně Kateřina Procházková

„Grygar vytváří takzvané akustické kresby, jejichž součástí je i zvuková nahrávka. Co kresba, to zvukový záznam,“ vysvětluje čínská kurátorka.

Jeden z návštěvníků se s překvapením ptá, zda video záznam, promítaný na zdi, je ještě umění. A není jediný, koho tady Grygarovo umění opravdu zajímá.

„Já jsem z toho byl překvapený, protože většina návštěvníků tady byli mladí lidé, kteří nasvícené tuše, vizuální a audiální projekci vnímali zaujetím, ale se strnulým výrazem. Nám, západním lidem zvyklým na tento druh avantgardy, to připadá komické. Pro Číňany to vylo v podstatě vážné umění," popisuje rozpor kultur i Hošek.

Výstava měla údajně také velký úspěch, protože avantgardní umění tady zastupuje i nejznámější čínský disident a tvůrce Aj Wej-wej.

„Může sice vycházet ven, ale žádné otevřené akce v Číně dělat nemůže. Je pod stálým dohledem,“ říká o disidentově situaci Hošek.

Tvorba Aj Wej-weje není v poslední době čínskými úřady ale podporovaná, spíše naopak. Galeristé se bojí Aje vystavovat a jeho umění je tak k vidění častěji na Západě než doma v Číně.

Má-li tedy zájemce chuť se tedy podívat na práce Aj wej-weje, pak je musí hledat mimo Čínu. Díla Milana Grygara ale najde naopak v Pekingu.

Kateřina Procházková, Marína Dvořáková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme