Milan Grygar vystavuje v Pekingu kresby, které můžete i slyšet
Pozveme-li vás teď v rádiu k poslechnu výstavy obrazů, neklepejte si na čelo! Nejde o vtip. Je pravda, že tradičně si spíše chodíme poslechnout koncerty a výstavy prohlédnout, ale vždy tomu tak být nemusí. Jako právě na výstavě českého umělce Milana Grygara, na kterou vás teď zavedeme do Pekingu.
Pokud mezi vaše hračky v dětství patřila i kovová slepička na klíč, která po natáhnutí klovala a cupitala, poznáte její zvuky v akustických dílech českého umělce Milana Grygara.
„On kromě toho, že maluje, zaznamenává i zvuky různých mechanických hraček, nahodilé zvuky na chodbě a tak dál,"představuje Grygarovu tvorbu kulturní atašé z české ambasády v Pekingu Martin Hošek, který výstavou pomáhal do Číny přivézt.
Evidentně to byl dobrý počin. O Grygarovo umění je totiž v pekingském Today Art Muzeu velký zájem. Desítky Číňanů tady korzují a zvědavě naslouchají výkladu průvodkyně.
O výstavě českého umělce Milana Grygara v Pekingu informovala zpravodajka ČRo v Číně Kateřina Procházková
„Grygar vytváří takzvané akustické kresby, jejichž součástí je i zvuková nahrávka. Co kresba, to zvukový záznam,“ vysvětluje čínská kurátorka.
Jeden z návštěvníků se s překvapením ptá, zda video záznam, promítaný na zdi, je ještě umění. A není jediný, koho tady Grygarovo umění opravdu zajímá.
„Já jsem z toho byl překvapený, protože většina návštěvníků tady byli mladí lidé, kteří nasvícené tuše, vizuální a audiální projekci vnímali zaujetím, ale se strnulým výrazem. Nám, západním lidem zvyklým na tento druh avantgardy, to připadá komické. Pro Číňany to vylo v podstatě vážné umění," popisuje rozpor kultur i Hošek.
Výstava měla údajně také velký úspěch, protože avantgardní umění tady zastupuje i nejznámější čínský disident a tvůrce Aj Wej-wej.
„Může sice vycházet ven, ale žádné otevřené akce v Číně dělat nemůže. Je pod stálým dohledem,“ říká o disidentově situaci Hošek.
Tvorba Aj Wej-weje není v poslední době čínskými úřady ale podporovaná, spíše naopak. Galeristé se bojí Aje vystavovat a jeho umění je tak k vidění častěji na Západě než doma v Číně.
Má-li tedy zájemce chuť se tedy podívat na práce Aj wej-weje, pak je musí hledat mimo Čínu. Díla Milana Grygara ale najde naopak v Pekingu.