Milan Knížák definitivně opouští Národní galerii
Bývalému řediteli Národní galerie Milanu Knížákovi dnes oficiálně končí pracovní smlouva se zmíněnou příspěvkovou organizací ministerstva kultury. Ve funkci ho k 1. červnu nahradil ekonom Vladimír Rosel.
Knížák měl tři měsíce na to, aby novému vedení naší největší výstavní a sbírkové instituce předal agendu. Vedení potvrdilo, že výpověď je platná, Knížák prý čerpal dovolenou a v současné době je na nemocenské.
První zásadní změny by chtěl šéf Rösel rozjet po novém roce, protože program sestavoval tým jeho předchůdce. Aktuálně se teď s ministerstvem kultury domlouvá na novém rozpočtu pro rok 2012.
12 let v čele Národní galerie
Milan Knížák vedl NG celých dvanáct let, za tu dobu přežil několik ministrů kultury, a přestože už je delší dobu znám jeho nástupce, daří se Knížákovi pořád strhávat pozornost médií. Například neutuchajícími kontroverzemi s umělci a odborníky. Jeho příznivci oceňují, že vytvořil fungující instituci a obohatil sbírky zvlášť o výtvory nejmladší generace, kritici mu vytýkají, že z ní vypudil experty a izoloval ji od evropských trendů.
„Myslím, že se mi podařilo bezvadně vypudit takzvané experty, kteří si hrají na experty, ale jsou jen závislí na takzvaných módních trendech. A určitě jsme se izolovali od Evropy tím, že nenásledujeme její trendy, ale že jsme sami nové trendy v Národní galerii vytvářeli,“ řekl k tomu Milan Knížák na Rádiu Česko.
„Chtěli jsme v českém umění ukázat to, co v něm bylo svébytné, ne to co následovalo evropské nebo jiné trendy, ale to co vytvářelo vlastní, co přicházelo s něčím novým. Ukázalo se, že české umění je velmi svébytné a že v určitých dobách bylo na špičce evropského myšlení. A to jsme se snažili ukázat,“ dodal.
Podle odborné veřejnosti Češi ale raději na výstavy jezdí do Vídně nebo německých měst a cizinci se například v expozici Veletržního paláce prý neorientují, protože automaticky přepokládá znalost zdejšího umění. S tím Knížák ale nesouhlasí.
„Poněvadž jestli máme od někoho pochvalné zápisy, dopisy, texty, je to speciálně od cizinců, kteří velmi oceňují expozici ve Veletržním paláci,“ řekl.
Knížák nesouhlasí ani s kritikou, že se v Praze nepořádají žádné velké a atraktivní výstavy, a že Národní galerie odmítá půjčovat svá díla do zahraničí.
„Rozhodně jsme odmítli být půjčovnou tak, jako to bylo za totality a těsně po ní. Chceme, aby lidé přicházeli na výstavy do Prahy a samozřejmě na velké a významné výstavy půjčujeme, a je toho hodně. Ale vytvořil jsem systém, že za každou významnou zápůjčku s naší expozice požadujeme protislužbu, protizápůjčku. Tím naše NG získala a nikoliv ztratila,“ vysvětlil.