Ministři si prohlédli chátrající žižkovské nádraží. Řešení ale nenavrhli

Odpověď na to, jaký bude další osud Nákladového nádraží Žižkov v Praze, hledali dnes ministr dopravy Pavel Dobeš a ministryně kultury Alena Hanáková, kteří se přijeli podívat do chátrajícího areálu. Namísto jasných a konkrétních řešení se ale přítomní novináři dočkali jen obvyklých odpovědí typu: ‘prověříme všechny varianty‘ nebo ‘určitě je potřeba s tím něco dělat‘ a podobně.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nákladové nádraží Žižkov

Nákladové nádraží Žižkov | Foto: Tomáš Adamec

Budova postavená ve 30. letech 20. století jako centrální překladiště zboží pro celou Prahu je cenná jak architektonicky, tak technicky. V pořadí už druhé správní řízení o prohlášení budovy kulturní památkou stále běží, takže jistého není zatím nic.

Podle aktuálního územního plánu by jedna ze dvou dominantních hal měla ustoupit jarovské spojce. Podle ministra dopravy Pavla Dobeše ale na tuto silnici v nejbližších letech nebudou peníze.

Přehrát

00:00 / 00:00

Nákladové nádraží Žižkov v Praze navštívili ministři dopravy a kultury. Návštěvu sledoval redaktor Jan Herget.

„Nejsou na to prostředky v rozpočtové kapitole ministerstva dopravy. To znamená, že pokud se bavíme o této komunikaci, ministerstvo dopravy neuvažuje o financování této stavby. Dokonce si myslím, že ani není úlohou ministerstva dopravy stavět městskou komunikaci tohoto typu,“ uvedl.

Peníze na silnici nemá ani město a někteří odborníci na dopravu upozorňují, že toto silnice vůbec není potřeba. Historik architektury Zdeněk Lukeš upozornil, že případná demolice čelní budovy a severní haly nákladového nádraží by poznamenala památkovou hodnotu stavby.

„Myslím, že by to byla velká újma, protože budova má nějakou kompozici. A to, že to jsou dvě křídla a mezi nimi se odehrává ta úžasná věc se železnými lávkami, je prostě fantastické. Čili památka by ztratila velkou část své hodnoty,“ vysvětlil.

Stavební společnost Sekyra Group, která má s celou lokalitou nádraží a jeho okolím velké plány, vnímá celý problém i z ekonomického hlediska. Není prý jisté, že by se našel dostatek zájemců o využití obrovských budov a tak stavitel preferuje zachování jen části budovy.

„Zadání, které je v konfliktu s existencí budovy, tedy vybudování jarovské spojky, a které definovala pražská městská část, stále trvá. Tento problém se nepodařilo odstranit a stejně tak nebylo ještě zodpovězeno, jakou formou to nádraží v budoucnu lze využít. Což se bojíme, aby nevedlo k tomu, že tam zůstane jen torzo ve stavu, v jakém v dané chvíli je,“ uvedl v Ozvěnách dne ředitel Sekyra Group pro developerské projekty Leoš Anderle.

Přehrát

00:00 / 00:00

O budoucnosti nákladového nádraží Žižkov jsme v Ozvěnách dne mluvili s Leošem Anderlem, ředitelem pro development Sekyra Group a Danem Mertou, předsedou o.s. Tady není developerovo.

Argumentům developreské společnosti Zdeněk Lukeš oponuje. „Máme stovky příkladů ze zahraničí, kde jsou větší areály a jsou smysluplně využity. Nedávno jsem byl v Madridu, kde se městská jatka proměnila na obrovské kulturní centrum města. Jsou tam filmové kluby, divadla, kavárny, restaurace, umělecké dílny, architektonické ateliéry. Je to areál, který je asi tak čtyřnásobné velikosti jako žižkovské nákladové nádraží. Takže takových možností je spousta,“ přiblížil.

O zařazení mezi kulturní památky rozhodne MK do několika týdnů

O prostory Nákladového nádraží Žižkov má například zájem národní filmový archiv. Jestli ministerstvo kultury prohlásí nádraží kulturní památkou jako celek, by mělo být známo do několika týdnů.

O tom, že ministerstvo kultury stvrdí zařazení žižkovského nádraží mezi kulturní památky, je přesvědčen Dan Merta, předseda sdružení o.s. Tady není developerovo, které se zasazuje o zachování žižkovského areálu.

„Pokud dvakrát nezávislé expertní komise doporučily tyto zajímavé budovy z 30. let zapsat jako kulturní památku, tak nevidím důvod, aby paní ministryně i na základě doporučení rozkladové komise neprohlásila nákladové nádraží na Žižkově kulturní památkou. Myslím, že na 99 procent bude prohlášeno,“ řekl Radiožurnálu.

Podle něj se v tomhle případě dají zájmy památkářů a developerů skloubit. „Myslím, že 100procentně. Potvrdila to i mezinárodní konference, kterou jsme pořádali na magistrátu hlavního města, kam jsem pozvali všechny zainteresované.“

Jan Herget, Veronika Sedláčková, bre Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme