Moravská galerie se potýká s neochotou zahraničních muzeí

Dělení na elitu a podřadnou kategorii existuje i mezi evropskými galeriemi. Jistá přední evropská muzea dala těm českým najevo, že pro ně nejsou dost dobré. Stalo se to autorům nejnovějšího výstavního projektu Moravské galerie Brno – Obrazy mysli/Mysl v obrazech.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Bolestný Kristus, Moravská galerie v Brně

Bolestný Kristus, Moravská galerie v Brně | Foto: Adriana Krobová

Výstavu uměleckých děl i vědeckých poznatků, které zachycují různé psychické projevy mysli, v německém Muzeu hygieny v Drážďanech od konce července zatím vidělo rekordních dvacet tisíc diváků. Až s padesáti tisíci návštěvníky počítá Moravská galerie Brno, kam se projekt přesune 9. prosince. Tato čísla ale nejsou zajímavá pro prestižní světová muzea.

Přehrát

00:00 / 00:00

Některá zahraniční muzea Moravské galerii naznačila, že není jejich rovnocenným partnerem, informuje redaktorka Michaela Vetešková

„Taková je realita v mezinárodním výstavním provozu, je tam první liga velkých muzeí. To jsou hráči, kteří si určují pravidla a pokud do té první ligy nepatříte, máte smůlu,“ říká autor výstavy Ladislav Kesner, který se svou kolegyní z Drážďan díla na výstavu zajišťoval.

„Kdybychom přicházeli se stejným projektem jako kurátoři z Louvre, National Gallery v Londýně nebo Prady, tak by s námi jednali mnohem vstřícněji a jednání by dopadla jinak, než když jsme přišli z Drážďan a z Brna,“ stěžuje si Kesner.

Přesto se jim na výstavu opravdu jedinečné kousky zajistit podařilo. Včetně originálů kreseb Leonarda da Vinciho přímo z Královských sbírek v Londýně. „Když jsme s kolegyní přijeli do Windsoru, tak nás přijal kurátor sbírek a nechal nás volně listovat v krabicích, kde bylo 200 originálních kreseb Leonarda da Vinciho,“ popisuje Kesner.

„Zažili jsme i situaci v jednání s některými významnými evropskými muzei, kde nám dali jasně najevo, že Muzeum hygieny v Drážďanech – byť má v Německu velké renomé – a Moravské muzeum prostě není partnerem na jejich úrovni,“ dodává Kesner. Takový přístup prý zažil například v německé Národní galerii.

V Moravské galerii Brno se podobný projekt ještě neodehrál, rekordní je však i jeho cena. Včetně vydání katalogů i pojistek pro zápůjčky vyjde na 9 milionů korun, proto se hned tak opakovat nebude.

Michaela Vetešková, Mirko Kašpar Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme