Národní galerie představuje tvůrce kostýmů Theodora Pištěka jako malíře

Theodora Pištěka zná každý jako uznávaného tvůrce divadelních a filmových kostýmů, za ty k filmu Amadeus získal dokonce Oscara. Národní galerie ale představuje umělce i jako malíře. Ode dneška vystavuje jeho retrospektivu ve Veletržním paláci. Expozice má název Ecce homo a jde o hlavní výstavní projekt sezony.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Výtvarník Theodor Pištěk představil ve Veletržním paláci výstavu "Theodor Pištěk ? Ecce Homo" | Zdroj: ČTK

Film, rychlá auta a hyperrealismus, to jsou tři slova, která charakterizují životní posedlost Teodora Pištěka. Tu odhalí návštěvník hned, jak vstoupí do výstavních prostor.

„Přímo hravostí pro sebe bych to nenazvala. Takové různé světy...,“ prozrazuje první dojem návštěvnice výstavy.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jednu z největších retrospektivních výstav výtvarníka Theodora Pištěka otevřela Národní galerie v Praze. Posluchače Radiožurnálu na ni pozvala redaktorka Michaela Vetešková

Z jednoho velkého barevného obrazu vystupuje maketa pneumatiky, na dalším plátně je namalovaný balicí papír tak přesvědčivě, že má člověk chuť k němu vztáhnout ruku a podívat se, co se skrývá pod ním.

„Tajemství je pro mě to základní. Je to věc, kterou si kladu od začátku. Že chci vědět, co je někde, pro co nemám vysvětlení,“ říká Theodor Pištěk přímo ve výstavním sále a odpovídá tak na poměrně častou otázku novinářů, jak moc ho ovlivnila práce pro film.

Spolupracoval na titulech Františka Vláčila Údolí včel nebo Markéta Lazarová. Později získal Oscara za vytvoření kostýmů k filmu Amadeus režiséra Miloše Formana.

„Ten systém, který všude dělám, dívat se za něco, tak to je to, co jsem našel na Barrandově. Jdete za kulisu, vidíte nějakou dokonalou stavbu a obejdete kulisu a vidíte její obrácenou tvář. Takže já jsem si z Barrandova pro svoji práci přinesl spoustu důležitých věcí,“ prozrazuje umělec.

Výstava Theodor Pištěk ? Ecce Homo | Foto: ČTK

I když mu za měsíc bude osmdesát let, tvoří stále. Do Veletržního paláce Teodor Pištěk dodal nejenom plátna, která namaloval před třiceti či čtyřiceti lety, ale pro expozici vytvořil speciální instalace. Jedna připomíná bludiště, které návštěvníka dovede k propasti nebo k nekonečnu.

„To je třetí rozměr kreseb, které tam visí na zdi. Prostě v určitém okamžiku mi přestává stačit druhý rozměr a snažím se vyjít ven. Jestli jste se byli podívat vevnitř, tam si sám sobě odpovídám na svoji úlohu a postavení v prostoru jako takovém,“ popisuje svá nová díla světově uznávaný umělec Theodor Pištěk.

Výstava se koná od 26. září 2012 do 6. ledna 2013.

Michaela Vetešková, bre Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme