Národní galerie vystaví kresby a koláže architekta Jana Kaplického

Práce světově známého českého architekta Jana Kaplického budou od zítřka k vidění ve Veletržním paláci v Praze. Na výstavě, která se koná u příležitosti Kaplického nedožitých 78. narozenin, si budou moci návštěvníci prohlédnout jeho méně známé kresby a koláže.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kresby a koláže Jana Kaplického vystavuje od 11. dubna Národní galerie v Praze ve Veletržním paláci | Foto: ČTK

Jan Kaplický je ve světě známý jako vizionář, který hledal nové pojetí architektury. Důležitou součástí jeho tvůrčí práce byly i do detailu propracované kresby, které se staly jeho autorskou značkou.

Na výstavě jsou k vidění velkoformátové kresby a také skizzy, koláže či modely. Jsou z archivu nadačního fondu Kaplicky Centre v Praze, kde byly uložené od architektova úmrtí v roce 2009.

Přehrát

00:00 / 00:00

Výstavu prací Jana Kaplického ve Veletržním paláci přiblížila kurátorka architektonické sbírky NG Radomíra Sedláková

Nejstarší výkresy jsou ze 70. let. Podle historika architektura Zdeňka Lukeše je na nich znát, že Kaplický viděl svět jinak než ostatní. „Byl mimořádně nadaný a vytvořil si svůj vlastní styl,“ poznamenal Lukeš.

Podle Lukeše mají tyto práce i dnes co říct. „Když vidíme ty jeho projekty a neuvědomíme si to datování, tak máme pocit ano, to je ta současná architektura kosmického věku. Ale ty věci vlastně předešly svou dobu často o dvacet, třicet let,“ dodal Lukeš.

Podle kurátorky architektonické sbírky Národní galerie Radomíry Sedlákové se na odlišnosti kreseb projevuje to, že by Jan Kaplický v 70. letech ponořený do stylu hi-tech. „Jednak navrhoval vybavení pro NASA a jednak aplikoval zkušenosti, které takto získal, do architektury,“ uvedla Sedláková.

Kresba jako způsob vyjadřování

A nejen tím jsou unikátní. „V 70. letech nikdo nepoužíval počítače a on svými kresbami udivoval tím, jak dokázal vytvořit naprosto dokonalý obraz, jakousi perspektivu v řezu nebo axonometrii v řezu, podle toho, jak bylo potřeba, která dala naprosto dokonalou představu o té budoucí stavbě,“ podotkla Sedláková.

Kaplický kreslil své návrhy rukou i později, když už měli architekti k dispozici počítačové programy.

Jan Kaplický | Foto: Tomáš Vodňanský

„Pro něj byla kresba jedním ze způsobu vyjadřování. Ty kresby nevyjadřují projekty, konkrétní projekty, ty kresby vyjadřují obraz architektury, to znamená, že je to takové nejkratší spojení mezi tím, co si představuje architekt, a jak to dává lidem najevo. Počítač přece jen má v sobě zakódované nějaké určité technické stereotypy,“ doplnila Sedláková.

Manželka architekta Eliška Kaplicky poukázala i na koláže, kterými si Jan Kaplický v době, kdy nebyly počítače tak rozvinuté, pomáhal. Podle ní ho tyto práce posunují mezi takové umělce, jako byl třeba Jiří Kolář.

„To si myslím, že je důležité zmínit – že nebyl jenom architekt, ale já si myslím, že byl hlavně umělec,“ řekla Eliška Kaplicky.

Nejen svou formou, ale i nápadem jsou vystavené práce pozoruhodné. „Jsou vždycky na pomezí až verneovské fantazie a zároveň přesně reagovaly na poznatky, které měla soudobá věda, poznatky toho, co se lidé domnívali, že budou moci brzy opravdu uplatňovat. Připomenu například dům, který se mohl pohybovat krajinou zavěšený někde v prostoru a podobně,“ doplnila Sedláková.

Spolu s výstavou vyhlásili pořadatelé první ročník soutěže Kaplický Internship na podporu nejmladší generace českých architektů. Vítěz bude mít možnost absolvovat stáž v jednom z předních architektonických studií ve Velké Británii.

Kresby a koláže Jana Kaplického vystavuje od 11. dubna Národní galerie v Praze ve Veletržním paláci | Foto: ČTK

Veronika Sedláčková, kov, Veronika Štefanová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme