Negrelliho viadukt v pražském Karlíně ožil uměním. Má upozornit na využití oblouků
Oblouky pod železničním viaduktem v pražském Karlíně se dnes proměnily v malé kulturní scény. Pod názvem Trať galerií se v nich během tří následujících dní představí devět institucí. Návštěvníci a kolemjdoucí se mohou těšit na výstavy, workshopy, debaty a koncerty. Akcí chtějí organizátoři vyvolat veřejnou diskuzi o plánované přestavbě 160 let starého viaduktu, kterou před rokem ohlásila Správa železniční dopravní cesty.
„Trať galerií je projekt, který jsme iniciovali hlavně z důvodu, že se za dva roky, v letech 2015 a 2016, plánuje velká rekonstrukce celého Negrelliho viaduktu, a tam je otevřená cesta k tomu, že by se do budoucna diskutovalo o využití oblouku. To je hlavní cíl projektu,“ řekla na úvod Ivet Vašourková z Centra pro středoevropskou architekturu.
V obloucích pod železničním viaduktem mezi ulicí Křižíkova a Sokolovská se už usídlili umělci, kteří pomalu dokončují své instalace. Každý svůj oblouk využil trochu jinak.
Na akci k podpoře oživení Negrelliho viaduktu v Karlíně natáčela Magadaléna Medková
„Je to psychedelická krajina, kterou by tady mohly třeba zanechat i cizí civilizace.“ „Je to krajina na pomezí evropských a asijských kultur,“ popsali svou instalaci Anežka Hošková a Matyáš Chochola z galerie AM 180.
Při instalaci se prý především snažili pracovat s duchem místa. Podobně na tom byly i další instituce, jichž se do projektu zapojilo celkem devět. Oživení Negrelliho viaduktu podpořil i český rapper a milovník architektury Vladimír 518.
„Příkladů po světě, jak se využívají různé dopravní struktury, je hodně, a já se s tím ztotožňuji, že by nebylo na škodu do oblouků vestavět nějaké nové funkce. Jaké to budou, je otázka diskuze, a myslím si, že by bylo docela zajímavé tu stavbu posunout zase o něco dál, zpřístupnit ji a nějakým způsobem ji obydlet,“ uvedl.
Karlínský železniční viadukt postavil architekt Alois Negrelli před 160 lety. Dnes po něm přejíždějí vlaky zhruba každých 15 minut. V blízké budoucnosti to bude pravděpodobně podstatně častěji. Správa železniční dopravní cesty plánuje most opravit a vést po něm dopravu mezi Masarykovým nádražím a letištěm.
„Je to určitá frekvence, ale tato situace je například v Berlíně, kde na viaduktu, pod kterým jsou obchody, kavárny a tak dále, jezdí S-Bahn, což je rychlometro, které také jezdí každé čtyři nebo každých pět minut,“ uzavřela Vašourková.