Negrelliho viadukt v pražském Karlíně ožil uměním. Má upozornit na využití oblouků

Oblouky pod železničním viaduktem v pražském Karlíně se dnes proměnily v malé kulturní scény. Pod názvem Trať galerií se v nich během tří následujících dní představí devět institucí. Návštěvníci a kolemjdoucí se mohou těšit na výstavy, workshopy, debaty a koncerty. Akcí chtějí organizátoři vyvolat veřejnou diskuzi o plánované přestavbě 160 let starého viaduktu, kterou před rokem ohlásila Správa železniční dopravní cesty.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Akce na podporu Negrelliho viaduktu v pražském Karlíně

Akce na podporu Negrelliho viaduktu v pražském Karlíně | Foto: Magdaléna Medková

„Trať galerií je projekt, který jsme iniciovali hlavně z důvodu, že se za dva roky, v letech 2015 a 2016, plánuje velká rekonstrukce celého Negrelliho viaduktu, a tam je otevřená cesta k tomu, že by se do budoucna diskutovalo o využití oblouku. To je hlavní cíl projektu,“ řekla na úvod Ivet Vašourková z Centra pro středoevropskou architekturu.

V obloucích pod železničním viaduktem mezi ulicí Křižíkova a Sokolovská se už usídlili umělci, kteří pomalu dokončují své instalace. Každý svůj oblouk využil trochu jinak.

Přehrát

00:00 / 00:00

Na akci k podpoře oživení Negrelliho viaduktu v Karlíně natáčela Magadaléna Medková

„Je to psychedelická krajina, kterou by tady mohly třeba zanechat i cizí civilizace.“ „Je to krajina na pomezí evropských a asijských kultur,“ popsali svou instalaci Anežka Hošková a Matyáš Chochola z galerie AM 180.

Při instalaci se prý především snažili pracovat s duchem místa. Podobně na tom byly i další instituce, jichž se do projektu zapojilo celkem devět. Oživení Negrelliho viaduktu podpořil i český rapper a milovník architektury Vladimír 518.

„Příkladů po světě, jak se využívají různé dopravní struktury, je hodně, a já se s tím ztotožňuji, že by nebylo na škodu do oblouků vestavět nějaké nové funkce. Jaké to budou, je otázka diskuze, a myslím si, že by bylo docela zajímavé tu stavbu posunout zase o něco dál, zpřístupnit ji a nějakým způsobem ji obydlet,“ uvedl.

Akce na podporu Negrelliho viaduktu v pražském Karlíně, instalace Anežky Hoškové a Matyáše Chocholy z galerie AM 180 | Foto: Magdaléna Medková

Karlínský železniční viadukt postavil architekt Alois Negrelli před 160 lety. Dnes po něm přejíždějí vlaky zhruba každých 15 minut. V blízké budoucnosti to bude pravděpodobně podstatně častěji. Správa železniční dopravní cesty plánuje most opravit a vést po něm dopravu mezi Masarykovým nádražím a letištěm.

„Je to určitá frekvence, ale tato situace je například v Berlíně, kde na viaduktu, pod kterým jsou obchody, kavárny a tak dále, jezdí S-Bahn, což je rychlometro, které také jezdí každé čtyři nebo každých pět minut,“ uzavřela Vašourková.

Simona Bartošová, Magdaléna Medková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme