O hlavní cenu Czech Grand Design se budou ucházet i někdejší ‚objevy roku‘
Do nejširší nominace prestižního ocenění se dostalo 206 projektů, které u nás vznikly v loňském roce. Ještě než budou v polovině března známí absolutní vítězové devíti kategorií a také to, kdo bude uveden do Síně slávy, mohou lidé obdivovat práce nominované v nejužším výběru.
Podle kurátorky Jany Zielinski jsou jména nominovaných v některých kategoriích překvapením, ale nechybí ani etablovaní tvůrci.
„V kategorii Designér roku, což je taková hlavní kategorie v oblasti produktového designu, nejsou úplní nováčci, ale to je také v pořádku, protože by to měla být studia, která mají nějakou kariéru a nějaký profesní život za sebou,“ podotkla Zielinski.
Příspěvek o nominacích na ceny Czech Grand Design natočila redaktorka Zuzana Vlčková.
Uvedla, že mezi nominovanými jsou třeba Lucie Koldová, studio Koncern nebo Jan Plecháš a Henry Wielgus.
„Není bez zajímavosti, že dva z těchto tří jsou také držiteli ceny Objev roku z minulosti cen Czech Grand Design, což jenom dokazuje to, že akademie poměrně přesně identifikuje dopředu tu kariéru, nebo to možná dokazuje to, nakolik ty ceny Cech Grand Design napomáhají budoucí kariéře designérů a jejich rozvoji,“ řekla Zielinski.
Smyslem ocenění Czech Grand Design není jen reflexe posledních počinů na odborném poli. Nominace a s nimi spojená expozice v Národním technickém muzeu mají upozornit i širší veřejnost to nejlepší, co se v loňském roce objevilo.
Spojení firem s designéry se vyplácí
„Ta doba, za kterou se ceny pořádají, dokazuje, jak moc je třeba spojen úspěch s tím, že ta daná firma s designérem spolupracuje. Není třeba bez zajímavosti, že firma Preciosa v ten moment, kdy začala výrazně podporovat designérskou linii, tak třeba v České republice zvýšila o sedmdesát procent své tržby,“ doplnila Jana Zielinski.
Mimořádný rozmach českého užitého umění lze také dokladovat na spojení kvalitních návrhářů a výrobců, které je samozřejmostí jen zdánlivě a v užitém umění je už z jeho podstaty klíčové.
„Samotní výrobci vědí pro jaký počet nebo typ klientů své produkty vyrábějí, na koho je cílí. To samozřejmě určuje i zadání pro designéra. Jde to ruku v ruce. Rozhodně se nedá říct, že by komerční úspěch znamenal větší počet prodaných věcí. Mohou to být skutečně solitéry nebo několikakusové limitované série, které jsou ale natolik mimořádné, a samozřejmě mimořádně oceněné i finančně,“ doplnil jeden z organizátorů, Jiří Macek.
Konečné výsledky, alespoň v jedné z kategorií, má šanci ovlivnit také veřejnost.