Objev Caravaggiových raných kreseb může být spíše marketingovým tahem

V Itálii právě dnes vychází elektronická kniha o Caravaggiovi. Pozornost médií k baroknímu malíři v předvečer přilákala zpráva o tom, že italští historici objevili jeho dosud neznámá díla. Raných děl italského umělce má být kolem stovky, kromě skic je mezi nimi i pár obrazů. Otázkou ale je, nakolik je možné je Caravaggiovi připsat.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Caravaggio, Nevíra sv. Tomáše   | Foto: Wikipedia, public domain - volné dílo

‚Najít‘ neznámá díla samozřejmě neznamená narazit na kufr nebo truhlici s jmenovkou ‚Caravaggio‘, jde spíš o to je poznat.

Autor nalezených děl se stanovuje podle srovnání s dalšími, známými díly. Dalším vodítkem pro určení mohou být nepřímé důkazy jako historické dokumenty či záznamy o existujícím díle, například objednávka díla.

„Základním východiskem v dějinách umění je stále stylová analýza a pohled znalce, schopnost rozpoznat autorství na základě práce samotné,“ říká o základních postupech při určování autorství šéfredaktor časopisu Art +Antiques Jan Skřivánek.
U některých děl je třeba všeobecného konsenzu, kterého dosáhne více znalců.

Přehrát

00:00 / 00:00

O tom, nakolik je objev takzvaných Caravaggiových kreseb skutečně zásadní, se zamýšlel šéfredaktor časopisu Art +Antiques Jan Skřivánek

Práce Caravaggia mají podle informací Jana Skřivánka pocházet z doby, kdy malíř teprve studoval a pracoval v ateliéru Simona Peterceneho v Miláně. Jedná se o období, kdy Caravaggiovi bylo 13 – 17 let. Italští historici je objevili a identifikovali v archivu Caravaggiova učitele.

„Určovat rané práce, navíc v případě kreseb, je ještě těžší než u čeho jiného. Myslím si, že tato atribuce se příliš neujme, že je to upoutávka spíše na tu knihu,“ tvrdí Jan Skřivánek a dodává, že kurátor velké Caravaggiovy výstavy, která se konala před dvěma lety v Římě při příležitosti uplynutí 400 let od umělcovy smrti, tvrdí, že údajně nalezené práce jsou ve skutečnosti již známé.

Jedná se o průměrné studijní práce, které nemají žádnou uměleckou hodnotu a jejich připsání Caravaggiovi je přinejmenším sporné. Jejich objevení pak může být historickou kuriozitou, ale o velký objev v dějinách umění se podle Jana Skřivánka nejedná.

Lucie Výborná, Radiožurnál, Marína Dvořáková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme