Obraz ‚Svatá Cecilie‘ zmizel z Národního divadla v Praze, nejde o krádež

Obraz Vojtěcha Hynaise Svatá Cecilie po sto letech opustil Národní divadlo, aby se připravil na výstavu o Karlu Škrétovi. Celou tu dobu si jej mohli prohlížet pouze hosté ředitelů Zlaté kapličky a na výstavě byl jen jednou. Až ho restaurátoři opraví, stane se součástí hlavního výstavního projektu Národní galerie "Karel Škréta - Doba a dílo".

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Svěšení Sv. Cecilie | Foto: Michaela Vetešková | Zdroj: Český rozhlas

Olejem malované plátno o velikosti dvakrát tři metry s plavovlasou svatou Cecilií zabíralo celou jednu stěnu pracovny současného ředitele Národního divadla Praha Ondřeje Černého. „Bude mi velmi chybět. Teď tady koukám s hrůzou, jak ji sundávají. Ten okamžik skutečně nastal,“ popsal své pocity při svěšování obrazu ředitel Černý.

Když jej restaurátoři v bílých rukavičkách sundali, zůstalo po něm na světlé zdi přesně ohraničené místo. Na to ale záhy umístili velký portér od Václava Brožíka Hraběnky Karoliny Nostitzové. Zatímco ten už několikrát vystavován byl, protože pochází ze sbírek Národní galerie, Hynaisova svatá Cecilie poputuje na výstavu po třiceti letech poprvé.

Vojtěch Hynais roku 1883 obraz namaloval jako dekoraci k inscenaci opery Karla Bendla s názvem Karel Škréta a jako dekorace přežil jen díky manželovi tehdejší Hynaisovy modelky.

„Tenkrát modelem pro svatou Cecilii stála žena pokladníka a hospodáře Národního divadla paní Berta Formanová. Když pan Forman viděl, jak krásné dílo vzniká, tak na konci inscenace při derniéře mu bylo líto, aby byla dekorace zlikvidována a podařilo se mu obraz zachránit. Potom si ho už první ředitel Národního divadla umístil do historické ředitelny,“ vysvětlil Ondřej Černý.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž Michaely Veteškové o svěšování obrazu ‚Svatá Cecilie‘.

Rozměrný obraz plavovlasé mladé ženy, která sedí u varhan a kolem ní poletují andělé za těch sto let příliš škod neutrpěl, konstatoval restaurátor Národní galerie Petr Kuthan. „Je na něm plno pavučin, je vidět, že obraz byl proražen, možná začíná být uvolněná barevná vrstva. Zatím to vypadá na běžné restaurátorské ošetření. Známe obrazy, které jsou v daleko, daleko horším stavu.“

Oprava Hynaisovy Svaté Cecilie by měla trvat několik týdnů a mohla by stát maximálně půl milionu korun. Zaplatí ji Národní galerie, která obraz Svaté Cecilie od 26. listopadu do dubna příštího roku vystaví v Jízdárně Pražského hradu. Bude to jeden z největších exponátů celé expozice, připomněl ředitel Starých sbírek Národní galerie Vít Vlnas.

„Nás v této souvislosti zajímá Svatá Cecilie v kontextu, pro který byla vytvořena. Proto taky bude Hynaisův obraz viset na výstavě Karla Škréty, která se bude zabývat i takzvaným druhým životem Karla Škréty. Především jeho kultem v české kultuře 19. století a tady je zapotřebí říct, že z Bendlovy opery mnoho nemáme. Dochovalo se nám několik návrhů dekorací a o tom je právě toto jedinečné mistrovské Hynaisovo dílo.“

Hynaisovo dílo se v inscenaci objevuje až ve finále, kdy hlavní postava malíř Karel Škréta odhaluje portér milované ženy a ten je tak krásný, že je mu odpuštěn trest a všichni mu provolávají slávu.

Michaela Vetešková, Renata Mňuková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme