Opuštěná pražská nádraží lákají k přestavbě. Architekti o nich diskutují

Zbourat, nebo opravit – tato otázka visí hned nad několika nádražími v Praze. Opuštěné nebo zchátralé budovy a areály pochopitelně lákají stavební firmy i projektanty. V Galerii Jaroslava Fragnera o nich diskutují čeští a zahraniční architekti a urbanisté.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nákladové nádraží Žižkov

Nákladové nádraží Žižkov | Foto: Lukáš Beran

Konference, které se účastní odborníci z Hamburku, Kodaně nebo Madridu, je součástí výstavy „Pražská nádraží nevyužitá“. Expozice nabízí profily dvanácti pražských nádraží, která brzy čeká buď oprava, nebo demolice.

Na velkoformátových panelech jsou k vidění nejen fotografie současného stavu, ale i návrhy architektů a také různé developerské projekty.

„Druhou částí této výstavy je prezentace výsledků studentského workshopu, který připravila Fakulta architektury ČVUT. Byl to workshop, který se konal v loňském roce na podzim a prezentuje výsledky na téma nákladového nádraží na Žižkově. Jak revitalizace té budovy, tak celé lokality,“ uvádí ředitel galerie Dan Merta.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jan Herget připomněl výstavu i konferenci o zaniklých pražských nádražích

Dalšími nevyužitými železničními prostory jsou třeba nákladové nádraží na Smíchově nebo opravy v Bubnech.

Zchátralé jsou ale i samotné nádražní budovy – například ve Veleslavíně nebo na Vyšehradě. Zdejší secesní budova cestujícím neslouží už od 60. let minulého století a je velmi zanedbaná.

„Bydlím tady padesát let, jezdil jsem odtud na houby. To je vůbec škoda, že to takhle nechávají chátrat. My obyčejní lidé chceme, aby to tu zůstalo,“ říká starší muž.

Budova připomínající spíše zámeček než nádraží je od roku 2000 kulturní památkou. Jak potvrzuje Dorota Havlíková z Národního památkového ústavu, je na ní mnoho cenných historických artefaktů:

„V objektu je zachovalá kompletní výbava umělecko-řemeslných prvků – dlažby, dveře, okna, obložení, zábradlí. Řemeslo, které odpovídá době výstavby, je dnes už v podstatě neopakovatelné.“

Soukromý vlastník má o opravu budovy zájem a chce do ní investovat. Současně ale plánuje výstavbu dalších dvou nových budov v těsném sousedství.

Léta dohadování a sporů s úřady nakonec přinesla snad rozumný kompromis a vyšehradské nádraží by mohlo být už brzy názorným příkladem toho, že i dnes může mít staré nádraží své důstojné využití. První opravné práce jsou plánovány na druhou polovinu tohoto roku.

Jan Herget, Lucie Maňourová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme