Pražské quadriennale udělilo své ceny
12. ročník této mezinárodní přehlídky divadla, designu, architektury a umění rozdalo ocenění celkově v deseti kategoriích. V porotě usedly divadelní osobnosti z Chile, Spojených států amerických či Jihoafrické republiky.
Hlavní cenu neboli Zlatou trigu vybojovala v konkurenci mezi dalšími zhruba 70 zeměmi Brazílie. Jde o nejlepší expozici v soutěžní sekci, kterou máte stále až do 26. června možnost vidět na rozsáhlé výstavě ve Veletržním paláci.
„Letošní quadriennale se snaží chápat scénografii nikoli jako nějakou dekorativní záležitost v uzavřeném divadelním prostoru, ale jako vnímání konceptu prostoru. V tomto smyslu se rozhodla pro Zlatou trigu pro brazilskou expozici, protože je tam zřejmý proud vycházející z jejich vlastních kulturních kořenů až do současných forem bourajících jednotlivé kategorie,“ vysvětluje za mezinárodní porotu slovenský režisér a ředitel divadelního studia farma v jeskyni Viliam Dočolomanský.
Různorodost forem, které bourají jednotlivé umělecké kategorie v svém projektu potvrzuje za brazilský tým i Antonio Grassi, který za všechny umělce Zlatou trigu převzal:
„Náš projekt ukazuje různorodost divadelní a umělecké produkce v brazílii. Jde o to ukázat rozmanitost kreativity našich umělců.“
Na výstavě ve Veletržním paláci se prezentují desítky zemí a zlaté medaile v kategoriích jako jsou nejlepší scénické řešení, kostým či realizace inscenace si odnesly týmy například Chorvaté, Novozélanďané, Řekové, Maďaři nebo Mexičané.
Ve Světě o osmé mluvil o letošním ročníku soutěže režisér a ředitel divadelního studia Farma v jeskyni - Viliam Dočolomanský
Porota udělila kromě devíti oficiálních cen ještě jednu zvláštní. Ta putovala do rukou dvou britských zvukových designérů.
Zlaté medaile dostali také studenti a to Lotyši za nejlepší expozici a nejvýraznější talenty objevila porota mezi studenty ze Švédska a Kanady. Všechny expozice ze soutěžních sekcí si můžete prohlédnout ve Veletržním paláci do 26. června.
Viliam Dočolomanský byl také hostem ve Světě o osmé, kde letošní přehlídka zachytila expanzi tvůrců nejen do městského prostoru, ale i politických souvislostí.
Za výjimečnou označil také práci designerů z Chorvatska, kteří do scénografické studie vnesli nové možnosti materiálů.
Česko i Slovensko své prezentace uchopily naprosto různorodě. „Zatímco Česko jakoby svým kurátorským konceptem hovořilo o deziluzi, korupci a ironii, Slovenská republika je letos více konzervativní, zaměřila se na inscenační týmy, vztahy mezi scénografem a režisérem převážně v mainstreamových divadlech,“ poznamenal Dočolomanský.