Rembrandtův obraz se kvůli restaurování zhruba na rok stěhuje z pražského Šternberského paláce

Obraz Učenec v pracovně od holandského malíře Rembrandta van Rijna návštěvníci Národní galerie asi rok neuvidí. Dílo, které byli zvyklí vídat v pražském Šternberském paláci, nyní čeká oprava a průzkum v restaurátorských dílnách.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Hradčanské náměstí v Praze

Hradčanské náměstí v Praze | Foto: Marián Vojtek

Rembrandt svého Učence v pracovně namaloval na dvě sešité lněné tkaniny o šířce 105 centimetrů – přesně jeden a půl lokte – což je stará holandská míra.

Na první pohled to však vypadalo, jako by šestice silných mužů stěhovala ze Šternberského paláce skříň.

Přehrát

00:00 / 00:00

Stěhování Rembrandtova obrazu přihlížela redaktorka Eva Rajlichová

„Bedna je jenom relativně velká. Je to bedna vytvořená přesně na rozměr toho obrazu, přímo pro ten obraz a nabývá vlastně jenom o klima, protože obraz musí být převážený v klimatických podmínkách,“ vysvětluje Pavel Koziol z firmy specializované na převoz uměleckých děl.

„Vyklimatizovat“ se podle něj musela bedna den předem a den se kvůli klimatu bude také čekat, než bude obraz vybalen v restaurátorském ateliéru.

Rembrandtovy malby jsou typické energickými tahy štětce a tím, že malíř nanášel barvy do ještě nezaschlých. Na obraze z roku 1634 je to vidět při pohledu na řetěz a oči zobrazeného modelu.

„Pracoval i s tím kontrastem. Nějaké věci jsou velmi pečlivě zpracované, například ten sametový lesk je úplně nádherný, ale jiné věci zas jenom naznačil, například písmena v knize,“ říká k obrazu kurátorka Anje Ševčík.

Obraz zachycuje konkrétní mužský model, kterého Rembrandt využil opakovaně. Na tomto obraze působí jako člověk utopený v myšlenkách.

Učenec v pracovně není v nijak havarijním stavu, potřebuje spíše jen kosmetické úpravy a oživení barev, aby ho lidé viděli v co nejlepší kondici.

„Zároveň je to ale i výzkumný projekt, protože analyzujeme obraz na základě nejnovějších technologií. Součástí bude i umělecko-historický průzkum. Samozřejmě doufáme, že narazíme na nové prameny, nové údaje. Chceme analyzovat i amsterodamský okruh toho obrazu,“ dodává Anje Ševčík.

Na svém místo do Šternberského paláce by se měl Rembrandtův učenec v pracovně, jediný mistrův obraz, který je v České republice, vrátit asi za rok.

Rembrandt Harmensz. van Rijn, Učenec ve studovně | Foto: Národní galerie v Praze

Eva Rajlichová, Vojtěch Kouřímský Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme