Tragická česká graffiti scéna – z Šanghaje do DOXu

Do DOXu byla převezena část výstavy, která reprezentovala v doprovodném programu instalaci v českém pavilonu Expa v Šanghaji. Blížší a aktualizované informace o výřezu shanghajské prezentace, kterou můžete v DOXu vidět, vám poví naše redaktorka Barbora Sedláčková.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Cryptic 257, Point, Skarf a Tron na výstavě Metropolis | Foto: Press kit

V instalaci vejdete do fantaskní makety pražského metra. Nachází se zde grafomat, automat na spreje a roušky, který propaguje na vedlejší obrazovce člověk v teleshoppingu. Jako hostesku má pokérovanou holku s roztahováky v uších. Super nápad i provedení Cryptika 257. I přes to, že na vernisáži bylo zakázáno z grafomatu kupovat spreje, aby instalaci někdo nepotagoval. V grafomatu ale stojí spreje jen 50 Kč, ve sprejerském obchodě na Letné 100 Kč.
Druhým kusem, který stojí v instalaci za zmínku, je objekt Maskera vycházející z jeho obrazů. Postavy z pláten dostaly 3D podobu a mají myšlenku, vycházejí z autorovy práce a nejsou jen prázdným mrháním prostředků na gigantickou reklamní prezentaci sebe sama. Což neplatí u práce Pointa.

Paneláky jsou omšelé odcizené kóje k přežití. Jde o nepřirozeně vystavěnou strukturu a uměle vykonstruovanou obytnou zónu bez přirozeného vývoje s levným nábytkem šitým na míru a umakartovou stěnou, která jen zabraňuje oku, aby vidělo na toaletu. Umělohmotné krabice z šedého plastu a s lesknoucími se rourami myšlenkových toků z rudé barvy, která podle autora jasně připomíná krev, nejsou ani modelem, ani sochou, ani pocitem sídliště. Je to jakási zvětšenina kulis ke kreslenému filmu ze snu Toma a Jerryho. Paneláky Pointa nejsou paneláky, jsou to šedivé kvádry s latentní vizí mrakodrapu.

METROPOLIS - Cryptic 257, Masker, Pasta, Point, Skarf, Tron | Foto: Centrum současného umění DOX

Na výstavě je i snímek Skarfa, který pocit paneláku navozuje, je to animace, ovšem nijak zásadní, i přes to, že pochází z rukou průkopníka české streetové scény.
Tron, další z vystavujících writerů, nemá mrakodrapy jen latentní. Jsou jimi vytapetovaná písmena na megalomanském 3D nápisu Tron, kde bliká 1400 diod s plochými anglickými hesly. Tag, který se zhmotnil v objekt, není ale nic jiného než fiktivní jméno sprejera v kapitálkách postavené v prostoru s velikým plakátem nočního New Yorku.

Nijaká je i cukrárna Pasty, kde se nic neprodává a nic nevyrábí. Je to jen maketa ve zdánlivě životní velikosti. Uvnitř je miniaturní vytapetovaný prostor, do kterého stačí nahlédnout oknem. Je tam kasa a hromada bankovek s podobiznou Maa. Cukrárna s diodovými nápisy a svítícími cedulemi připomíná domeček pro děti, drahou hračku, bez které se obejdu. Nehledě na to, že nápisy na jediné vnější stěně jsou staré známé vyprázdněné hříčky "Pasta knows your secret" nebo Pastou často užívaná Lennonova slova "Don´t trust anybody over thirty". Pastovi je přes třicet a navíc vykrádá nejen sám sebe.

Masker na výstavě Metropolis | Foto: Press kit

Zadáním pro letošní Expo bylo téma lepší město, lepší život. Proto si výběrčí z českého pavilonu zvolili český street art pro reprezentaci naší republiky. Proč ale street art? Proč street art ze země, kde „děti, co se učily na ulici" studovaly nejlepší umělecké vysoké školy a jejich výrazem je hra, která je hrou na ulici, nikoliv ve státem zaplaceném pavilonu v Šanghaji?
Poslechněte si krátký rozhovor s kurátorkou výstavy Blankou Čermákovou uvnitř příspěvku.

Přehrát

00:00 / 00:00

Tragická česká graffiti scéna – z Šanghaje do Doxu

O čem ti kluci mluví, co chtějí říct a proč právě v Šanghaji? Proti čemu protestují, nebo proč jsou ty směšné přezdívky identitou ilegálů, kteří jsou státem podporovaní? Jak se vůbec může země, kde je trestné i vylití barvy na městský chodník, prezentovat street artem? A neztrácí blahobytem a slávou writera jeho tag sílu? Asi bych se měla zeptat Banksyho, ten alespoň ukázal světu, jak se dělají Simpsonovi. Tron, Skarf, Cryptic, Pasta, Masker a Point jen to, jak se v České republice dá koupit umění ulice.

Barbora Sedláčková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme