Ukradená Drtikolova Vlna je zpět v Uměleckoprůmyslovém muzeu

Akt Vlna od Františka Drtikola, který někdo před více než dvěma týdny odcizil z Uměleckoprůmyslového muzea, se vrátil zpět. Policistům se vzácný snímek podařilo vypátrat až v Kalifornii. Vedení muzea ho ukázalo novinářům a zároveň přiznalo záměr své sbírky lépe zabezpečit.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Akt Vlna od Františka Drtikola je zpátky v Praze | Zdroj: ČTK

Ukradená fotografie nebyla originálem, ale jednou z pracovních verzí. Nebyla tedy signovaná, ale její cena spočívala i v tom, že byla nalepená na karton přímo Františkem Drtikolem. Pojistná hodnota této verze byla přes jeden milion korun, umělecká hodnota je ovšem penězi nezměřitelná.

Vlnu po jejím návratu důkladně zkoumají restaurátoři. „Na první pohled je patrné, že odtržení od kartonu ji poškodilo. Čelní strana výrazně poškozená není. Ale nevíme, jak to bylo vystaveno světlu, které fotografii škodí,“ sdělil Radiožurnálu správní ředitel muzea Evžen Balaš.

Přehrát

00:00 / 00:00

Policejní vyšetřovatel Tomáš Rubeš upozornil na zásluhu kalifornského obchodníka

Drtikolova fotografie byla okamžitě po zmizení zanesena do mezinárodní databáze kradených děl a už minulý týden se v některých médiích mluvilo o tom, že Vlna by mohla být v Kalifornii. Majiteli jedné ze zdejších galerií ji totiž nabídl někdo ke koupi.

Policejní vyšetřovatel Tomáš Rubeš uvedl, že největší podíl na dopadení pachatele a navrácení díla má kalifornský obchodník Joseph Bellow, kterému byla fotografie nabídnuta. Ten kontaktoval mezinárodní registr kradených děl v Londýně a rozběhly se kroky k zajištění díla.

Uměleckoprůmyslové muzeum uvažuje o bezpečnějším zajištění svých sbírek. Fotografie si musí návštěvník pohlédnou zblízka, sklo by mu zkreslilo dojem. Ale budovu muzea čeká rekonstrukce, při které dojde i na lepší zabezpečení.

Ředitelka této instituce Helena Koenigsmarková má i další řešení. „S touto krádeží budou přijata opatření, která se týkají formy dozoru. Dá se to samozřejmě vyjádřit i tím, že agentura, která provádí ostrahu sbírek, musí být daleko pečlivější.“

Eva Rajlichová, Lucie Maňourová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme