V Galerii Becherova vila v Karlových Varech si lidé vyzkoušeli techniku dřevořezu

Další výtvarnou techniku se dnes lidé mohli naučit v Galerii Becherova vila v Karlových Varech. Tentokrát to byl dřevořez tiskem. Inspirací výtvarné dílny je tvorba umělce Josefa Váchala, který se právě této technice věnoval. Do Becherovy vily přišla necelá dvacítka návštěvníků.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Josef Váchal, Pláň astrální, dřevoryt, barevný papír, 683 x 502 mm

Josef Váchal, Pláň astrální, dřevoryt, barevný papír, 683 x 502 mm | Foto: Galerie hlavního města Prahy

Dřevořez je technika stará několik tisíc let. „Kdysi lidé vytvářeli jakési formy, které potom máčeli do barvy a tiskli na pergameny, látky a podobně. Je to jedna z nejstarších forem kresby,“ říká výtvarník Alois Kračmara, který výtvarnou dílnu vedl.

A co je všechno k tomuto umění zapotřebí? Úplně normální pomůcky - dřevěné prkénko, nůž, barva, papír nebo látka. O žádnou náročnou techniku se nejedná.

„Stačí nůž do prkénka. Tam je předpoklad, že to prkénko bude dostatečně měkké a nebude vytvořeno ze stromu, který má rozdílné letní a zimní přírůstky, protože při zpracování od toho potom nůž odskakuje,“ vysvětluje Kračmara.

Přehrát

00:00 / 00:00

V Galerii Becherova vila se byla na techniku dřevořezu podívat Andrea Strohmaierová

V českých podmínkách je nejvhodnějším materiálem lípa. „Při brouzdání různými obchody jsme přišli na to, že dřevo z palmy je nesmírně lehké a krásně se do něj ryje,“ podotýká výtvarník.

V Galerii Becherova vila probíhá v těchto dnech výstava Josefa Váchala. Byl malířem, grafikem, sochařem, řezbářem, ale i spisovatelem a básníkem. Vytvářel vlastní knihy, do kterých umisťoval četné ilustrace dřevorytem. Knihy sám sázel, vázal a tiskl, a to jen ve velmi omezeném nákladu několika kusů.

Takto vzniklé knihy Krvavý román, Šumava umírající a romantická a Receptář barevného dřevotisku se zařadily mezi nejvýznamnější díla české grafiky 20. století.

Dnešní výtvarná dílna se právě jeho tvorbou inspiruje. „Štočky, které používal pan Váchal pro svoji práci, jsou nesmírně pracné na výrobu, nejen na výtvarnou stránku, ale na podstatu. Je to špalíčková záležitost, která musí být naprosto přesná. Na to by nebyly síly a pak to leze strašně do peněz, takže dřevořez je to nejjednodušší, co u těchto lidí můžeme udělat,“ popisuje Kračmara.

Becherova vila | Foto: Zdeněk Trnka

Zájemci dílny si na dřevěný špalíček naškrtnou prakticky cokoli a nakreslené musí na dřevě zůstat. Vyřezává se prázdná, nezabarvená část. Potom se vyniklý obrazec namočí do barvy a vytiskne. Někdy ani sami umělci nedokáží říci, co jim vznikne, protože sem tam se může odštípnout kousek dřeva a hned je tvar jiný.

„Předpokládám, že když se nám podaří dorýt a začít tisknout, tak budeme tisknout i jakýmsi experimentálním způsobem. Třeba, že si dvě kolegyně zvolí svoji kresbu a budou ji potom tisknout na jeden papír dvěmi různými barvami. Vznikají z toho nádherné věci, jakoby soutisky, a to jsme zase u Váchala, protože to on dělal pořád,“ uzavírá výtvarník.

Díla Josefa Váchala si v Galerii Becherova vila v Karlových Varech můžete prohlédnout až do 5 ledna příštího roku.

Andrea Strohmaierová, Simona Bartošová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme