V letošní soutěži World Press Photo dominují fotografie ze Sýrie

Lidské utrpení, hrdinství i dojetí nebo nepravděpodobné situace ukazují vítězné fotografie prestižní soutěže World Press Photo. Od poloviny 50. let minulého století oceňuje výjimečné novinářské snímky každoročně nezávislá organizace v nizozemském Amsterdamu. Vítěze za uplynulý rok budeme znát už dnes a putovní výstava zvolených fotografií se tradičně v září zastaví i v Praze.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vítěznou fotografii soutěže World Press Photo pořídil španělský novinář Samuel Aranda v Jemenu pro list The New York Times

Vítěznou fotografii soutěže World Press Photo pořídil španělský novinář Samuel Aranda v Jemenu pro list The New York Times | Zdroj: ČTK

„Posuzujete, jestli je snímek ucelený a srozumitelný, jestli vás nějakým způsobem zasahuje, ať už skrze mozek, srdce nebo břicho. Jestli je dobře komponovaný, jestli komunikuje, vypráví nějaký příběh. To ale není vzhledem k času a množství vybíraných fotografií vůbec snadné,“ upozorňuje předseda letošní poroty World Press Photo Santiago Lyon.

V prvním kole selekce je několik desítek tisíc snímků. Na rozhodnutí o osudu jedné fotky připadá zhruba sekunda. Až ve druhém kole je možné o výběru absolutního vítěze i oceněních v dalších kategoriích diskutovat.

Přehrát

00:00 / 00:00

O World Press Photo natáčel redaktor Jan Prokeš

Mezi letošní uchazeče o reportážní fotografii roku proniklo hodně záběrů ze Sýrie, hurikánu Sandy nebo amerických prezidentských voleb.

Vítězové hlavní ceny většinou zachytili člověka v tragické a mezní situaci. Jednou z výjimek je snímek fotbalisty od českého fotografa Stanislava Tereby z roku 1958. Za údajnou obsesi utrpením jsou někdy porotci kritizovaní, volba jediného nejlepšího záběru je ale vždy problematická, asi jako volba královny krásy.

Různé názory na věc mají i profesionálové. „Někdy mám pocit, že se porota uchýlí k něčemu ikonickému. V případě loňské fotky - matky, která drží v náručí syna zasaženého slzným plynem, si myslím, že, co se týče světových událostí, byly tam silnější fotky,“ dodává Petr Josek, fotoreportér agentury Reuters.

Jan Prokeš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme