V madridském Pradu odhalili druhou Monu Lisu. V mnohém předčí originál

V Madridu odhalili vůbec první kopii slavného obrazu Leonarda da Vinciho. Nově zrestaurovaná Mona Lisa v mnohém předčí originál.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zatím nejstarší kopie Mony Lisy byla nedávno objevena ve sbírkách madridského muzea Prado (vpravo)

Zatím nejstarší kopie Mony Lisy byla nedávno objevena ve sbírkách madridského muzea Prado (vpravo) | Zdroj: Reuters

Madridská galerie věděla, že má ve svých sbírkách kopii slavné Mony Lisy. Dokonce podle některých odhadů měla patřit k těm starším. Ale nikdo netušil, jaký poklad se skrývá pod nánosem černé barvy.

Přibližně v 18. století totiž někdo začernil pozadí obrazu, takže byl vidět jen portrét ženy. Nános se teď podařilo odstranit a výsledek je skutečně nádherný.

Především se ukázalo, že obraz pravděpodobně vznikal zároveň s originálem. Maloval ho asi jeden z Leonardových žáků. Ve spodních vrstvách vědci objevili stejné změny jako na originále. To znamená, že žák přesně kopíroval předlohu a musel do svého díla zakomponovat všechny změny, které mistr průběžně dělal.

Restaurátorům se podařilo sundat černou barvu z pozadí a odstranit i nánosy laku, které během staletí ztmavly. Pod nimi je obraz, který má mnohem jasnější barvy než originál. A také je na něm patrno mnohem více detailů. Ať už na toskánské krajině v pozadí, nebo na postavě Mony Lisy samotné.

Celkově zrekonstruovaný obraz omládl a je vidět, že modelem stála krásná mladá žena.

Původně se kopie od originálu asi příliš nelišila. A spíš dnes máme možnost spatřit Monu Lisu tak, jak ji viděl Leonardo da Vinci. Ale originál za více než 500 let zestárl.

Především ho mění ztmavlá vrstva laku. Pod ní řada detailů mizí. A Mona Lisa kvůli ní vypadá mnohem starší. Obraz také v minulosti čelil řadě útoků například kyselinou, která poškodila vrchní vrstvy barvy ve spodní polovině obrazu.

Renovace originálu je podle odborníků příliš riskantní. Experti se bojí, že by obraz mohli nenávratně poškodit a tak ho raději nechávají tak, jak je.

Restaurátoři v současné době svou práci na madridském obraze dokončují. Představí ho přibližně v půlce února v Pradu. Krátce poté by ale měl být zapůjčen do Louvru na zvláštní výstavu Leonarda da Vinciho. Tam by veřejnost měla mít šanci od konce března do konce června spatřit oba obrazy vedle sebe.

Ondřej Bouda Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme