V Národním muzeu začala výstava Peníze. Lidé si mohou potěžkat zlatou cihlu
V pražském Národním muzeu si mohou návštěvníci potěžkat dvanáctikilogramovou zlatou cihlu. Je uložená ve skleněné trezorové vitríně jenom pár metrů od největšího briliantu v českých veřejných sbírkách nebo stodukátu Ferdinanda III., který také nikdo neviděl. Pojistná hodnota expozice je podle vedení muzea víc než půl miliardy. Výstava s názvem Peníze začala tento pátek.
Podle generálního ředitele Národního muzea Michala Lukeše ale není expozice jenom o penězích.
„Výstava se samozřejmě leskne a blyští, ale o tom jádro výstavy není. Výstava je především o lidech, o tom, co dobrého a špatného v nás je. O tom, co jsme pro peníze schopni udělat, samozřejmě to dobré i špatné,“ říká Lukeš.
Expozice tak podle něj zobrazuje laskavost, velkorysost, ale i o hamižnost, krutost a bezcitnost. „Na výstavě je třeba vidět obchod s lidmi, prostituce nebo hazardní vášně. Byli bychom rádi, aby návštěvníci neobdivovali jen předměty, ale trošku se zamysleli nad tím, co v životě stojí zato,“ podotýká Lukeš.
Na výstavě je kromě domácích exponátů i celá řada zápůjček. „Například toto je zahraniční zápůjčka z rakouské národní knihovny. Tohle je Smysl bohatství národů, první vydání. Znamenalo to pro nás dlouhé vyjednávání a bylo i dost náročné to sem transportovat,“ upřesňuje komisař výstavy Vojtěch Poláček.
Jedná se ale podle něj o takovou bibli určitého typu ekonomických teorií souvisejících s liberálními teoriemi. „Právě do opozice k tomu nám přišlo zajímavé vystavit první vydání Marxova Kapitálu. Jde také o unikátní knihu, protože na území České republiky je pouze jeden jediný výtisk, a to v Olomouci ve vědecké knihovně,“ doplňuje Poláček.
Hlavní kurátor výstavy je šéfem divadelního oddělení Národního muzea, možná i proto v expozici narazíme na několik divadelních prvků a lidé se mohu nejenom dotknout 12 kilogramů zlata, ale třeba si i namixovat zvuk oblíbené kapely.
„Zkrátka, není to jen o předmětech a o panelech, ale myslím, že v současné muzejní praxi je běžné dělat i určité instalace na pomezí výtvarného umění a muzejnictví. I s tím se tady můžete setkat,“ uzavírá kurátor.