Výstava Aféry v NM ukazuje, jak mediální obraz může pozměnit význam událostí

Kurátoři pražského Národního muzea zvou návštěvníky na výstavní projekt roku s názvem Peníze a Aféry. Expozice se snaží ukázat, jak mediální obraz pozměňuje skutečnost. Kromě zlatých karet Viktora Koženého je na výstavě i část garderoby Tomáše Garrigua Masaryka.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Fabergého vejce na výstavě Peníze a Aféry

Fabergého vejce na výstavě Peníze a Aféry | Zdroj: ČTK

„My jsme chtěli ukázat i některé významné okamžiky z české historie, které vyrostly v aféru,“ říká kurátorka výstavy Aféry Jana Mezerová a vypráví příběh budoucího prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka.

„On svým požadavkem své vědecké objektivní pravdy poměrně jakoby často bořil mýty a zažité představy ve společnosti, ať už to byla Hilsneriáda nebo boj o rukopis,“ vysvětluje.

Přehrát

00:00 / 00:00

Na výstavě Peníze a Aféry natáčela redaktorka Michaela Vetešková

Na podzim roku 1899, kdy se v každém tehdejším plátku rozebírala vražda 19leté Anežky Hrůzové, ze které byl obviněný Leopold Hilsner, Masaryk jako jeden z mála vystoupil na jeho obhajobu ještě před procesem a vysloužil si za to kritiku i posměch.

Masarykovi nešlo ani tak o samotného židovského mladíka, ale o to, aby celý případ nebyl vnímaný jako rituální vražda.

„K aférám máme spoustu novinových výstřižků, zpráv, fotografií a dalších věcí. Proto jsme téma aféry pojali tak, že jsme vytvořili takové tematické tabule, které znázorňují události okolo aféry,“ doplňuje kurátorka.

Pročítáním novinových článků s reakcemi různých stran si návštěvník výstavy může uvědomit, jak může mediální obraz pozměňovat význam událostí.

Historický výherní automat na výstavě Peníze a Aféry | Foto: ČTK

„Kdo má důvěryhodnou pověst, kdo má pozici někoho, kdo v médiích vypadá opravdu dobře a důvěryhodně, dokáže aférou projít mnohem lépe. A na druhé straně jsou lidé, kteří působí nedůvěryhodně a obvinění určitým způsobem přitahují. I to hraje roli. V souvislosti s mediálními obrazy jsme vystavili některé osobní předměty významných osobností od 19. století až po 80. léta 20. století," upřesňuje kurátorka.

A protože mediální obrazy umějí ovlivňovat veřejné mínění stále, výstava Aféry v Národním muzeu je nadčasová, připomínají její autoři, kteří nechtěli, aby byla výstava nudným popisem politických nebo kriminálních afér.

„Setkáte se tam třeba s kravatou a límečkem Tomáše Garrigua Masaryka a tenisovým oblečením Edvarda Beneše. Takovou pěknou zajímavostí jsou kouzelnické rekvizity novináře Egona Ervína Kische, včetně falešného válce,“ dodává Jana Mezerová.

Výstava o Aférách potrvá v nové budově Národního muzea do 11. května.

Michaela Vetešková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme