Výstava o Škrétovi vstupuje do druhé fáze. Část exponátů byla vyměněna
Již více než tři měsíce mají návštěvníci možnost seznámit se s dílem českého barokního mistra Karla Škréty na unikátní výstavě umístěné do dvou jízdáren - valdštejnské a Pražského hradu. Výstava ale nyní vstupuje do druhé fáze. Tento týden totiž kurátoři vyměnili většinu kreseb, grafických listů a ilustrovaných knih.
S papírem se musí zacházet opatrně, a to se samozřejmě týká i uměleckých děl, jejichž je nositelem. Podle dosavadních zkoumání by délka vystavování kreseb či grafik neměla přesáhnout tři měsíce. U archivních dokumentů je to, jak vysvětluje Radka Tibitanzlová z archivního oddělení Národní galerie ještě přísnější:
„V archiváliích je používán inkoust a ten se vyráběl z různých přísad. Řada z nich obsahovala železité složky, ty na vzduchu oxidují a pak dochází k vypadávání inkoustu.“
Karel Škréta je do obecného povědomí zapsán především jako autor velkolepých maleb, byl ale velmi zručný kreslíř a také navrhoval grafické listy. Jedna z kurátorek výstavy Petra Zelenková upozorňuje na mimořádné exponáty zapůjčené z vídeňské Albertiny, které jsou právě teď k vidění v jízdárně Pražského hradu:
„Jsou předlohou pro Škrétu. Jedná se o ilustrovaný tisk Nexus philosophiae, který obsahuje úžasné alegorické ilustrační rytiny plné symbolů.“
Vzácné jsou i dochované pečeti, které Karel Škréta osobně užíval.
„Rodina Škrtů vlastnila více druhů pečetidel, my tady máme ukázky dvou. Je to drobný otisk pečetního prstenu a unikátní pečeť větších rozměrů s rodovým znakem Škrtů, která je jediným dochovaným příkladem této pečeti. Nachází se na výučním listě, který je krásnou češtinou psaný přímo Škrétovou rukou,“ dodává Tibitanzlová.
Obměněnou výstavu Karel Škréta doba a dílo mohou zájemci navštívit až do desátého dubna.