Výstava World Press Photo přináší příběhy obyčejných lidí. K vidění je v Praze

V nejprestižnější soutěži profesionálních fotožurnalistů World Press Photo ocenila porota 57 snímků z roku 2011. Výstava nejlepších světových fotografií, které získaly pomyslného Oskara ve fotožurnalistice, právě doputovala do Prahy a zájemci ji mohou navštívit v Karolinu.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vítěznou fotografii soutěže World Press Photo pořídil španělský novinář Samuel Aranda v Jemenu pro list The New York Times

Vítěznou fotografii soutěže World Press Photo pořídil španělský novinář Samuel Aranda v Jemenu pro list The New York Times | Zdroj: ČTK

Arabské jaro, zemětřesení a tsunami v Japonsku, události na norském ostrově Utöya, hnutí Occupy Wall Street, ale i zakázaný lov nosorožců – to všechno jsou náměty fotografií světové soutěže fotografů.

„Cílem soutěže World Press Photo je podporovat a zároveň propagovat práci profesionálních fotografů. Jsme přesvědčeni, že tyto obrazové příběhy poskytují pojítko s jiným koncem světa. Proto se pořádá tato každoroční soutěž. Je celkem devět kategorií a poté, co jsou vybrány ty nejlepší fotografie, je uspořádána putovní výstava,“ vysvětluje Tessa Hettaria z Nadace World Press Photo.

Porota ale letos vybrala i jeden snímek, který nepochází od profesionála. Jedná se o snímek pořízený na mobilní telefon, který zachycuje zadržení plukovníka Kaddáfího. Porota tak hodnotila unikátní a historicky bezprostřední moment, který se zapíše do dějin.

Přehrát

00:00 / 00:00

Co nabízí putovní výstava World Press Photo, přibližuje redaktorka ČRo Marie Sýkorová

Fotografie oceněné na World Press Photo se tak za posledních let proměnily nejen tematicky, ale i technicky.

„Od těch krvavých fotografií se to zase trošku směřuje k tomu, že opravdu jde o ty příběhy, o tu lidskost v tom, co ti lidé prožívají. A samozřejmě ten velký zlom byla změna přechodu z analogového focení na digitální focení, což je samozřejmě obrovský rozdíl,“ říká organizátorka pražské výstavy Markéta Kindlová a pokračuje:

„Takže se můžeme i dnes setkat třeba s tím, že ta fotografie není technicky dokonalá, není tak kvalitní, ale je to ten okamžik, ten moment, který je jedinečný.“

Letos se do soutěže přihlásilo na pět tisíc fotografů z více než 120 zemí světa. Devatenáctičlenná mezinárodní porota tak hodnotila více než sto tisíc snímků, které dokumentují uplynulý rok.

„Porotci jsou vždy nezávislí odborníci z branže, ale představují různé oblasti. Takže ať už jsou to samotní fotografové, mohou to být editoři, kurátoři, kritici, případně zaměstnanci různých agentur. Také dbáme na geografickou rozmanitost různých národností, aby byl zaručen celosvětový pohled,“ uvádí Tessa Hettaria a pokračuje:

„Máme také vyvážený poměr žen a mužů v porotě. Takže je to taková velmi složitá matice výběru.“

Snímky Čechů se neumístily

Českou republiku zastupovalo 39 fotožurnalistů. Mezi oceněné se ale nedostali. Titulem snímek roku 2011 porota nakonec ocenila španělského fotografa Samuela Aranda, který zachytil arabské jaro a revoluci v Jemenu.

„Porota se rozhodla pro tuto fotografii právě proto, že se vymyká ostatním, odlišuje se. Vyjadřuje takový moment soucitu a zároveň i to, že obyčejní lidé jsou strůjci té revoluce, arabského jara. Většina fotografií zobrazuje a zachycuje spíš chaos a agresivitu, která panuje. Ale toto je chvíle něhy, něco, co je blízkého nám všem,“ vysvětluje Tessa Hetharia z Nadace Word Press Photo.

Všech oceněných 57 fotografií mohou zájemci vidět až do 7. října ve výstavních sálech pražského Karolina.

Marie Sýkorová, mad Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme