Za nová díla Františka Kupky zaplatilo Museum Kampa stovky tisíc dolarů

František Kupka se jako jeden z nejvýznamnějších českých i světových malířů nesmazatelně zapsal do dějin umění. Jednu z nejkvalitnějších kolekcí tohoto malíře má ve svých sbírkách pražské Museum Kampa. Dnes ji rozšíří další čtyři desítky Kupkových děl.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Meda Mládková s obrazem Františka Kupky | Foto: Roman Vondrouš | Zdroj: ČTK

Medě Mládkově se je povedlo získat loni v prosinci ve Spojených státech. Nesmírně cenná zásilka dorazila dnes ráno vládním speciálem na vojenské letiště v Praze Kbelích.

Podle kurátora Musea Kampa Jiřího Machalického jsou obrazy v pořádku na místě. Transport umění často provází speciální opatření.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hostem Ranního Interview Radiožurnálu byl kurátor Muzea Kampa Jiří Machalický

„Díla musí být zabalena takovým způsobem, aby to splňovalo veškeré podmínky. To znamená aby se teplota a vlhkost, pokud možno, co nejméně měnila během transportu, aby se díla nepoškodila,“ vysvětlil v Ranním Interview Machalický.

Za čtyři desítky děl Františka Kupky bylo podle Machalického zaplaceno několik set tisíc dolarů. Cena obrazů a dalších přírůstků do sbírky je prý ale podle slov ředitele Muzea Kampa Jiřího Lammela mnohem vyšší.

Nová kolekce obsahuje především studie, akvarely, kresby tužkou a olejomalby. „Kolekce významně přispěje k rozšíření sbírky, kterou Museum Kampa vlastní, protože některé studie se vztahují ke stejným obrazům, jako studie, které už ve sbírce jsou,“ doplnil Machalický.

Přehrát

00:00 / 00:00

Redaktorka Eva Rajlichová se zajímala o nové přírůstky Musea Kampa

Navíc je podle něj cenná i dokumentace, protože některé dokumenty obsahují původní malířovy poznámky.

Současné prostory muzea, kde jsou Kupkova díla vystavována, jsou omezené. Bude se tak muset změnit koncepce stálé expozice. Pomoc by podle Machalického mohlo nabídnout hlavní město Praha.

Kdy se nová díla představí veřejnosti zatím není jasné. Meda Mládková nevyloučila možnost, že by se mohla díky novým přírůstkům částečně obměňovat stálá expozice věnovaná Františku Kupkovi.

Průkopník abstrakce

Rodák z Opočna vstoupil do dějin výtvarného umění jako jeden z průkopníků abstrakce. Podle Medy Mládkové je nejvýznamnějším přírůstkem olejomalba Kupkovy nevlastní dcery Andree z roku 1906.

„To je to hlavní, podle mého názoru. Tady skutečně začalo abstraktní umění. Tady už vidíte dokonce ty čáry. Tady vidíte ten pohyb té dívky. Tady všechno je,“ říká.

Museum Kampa získalo dalších 44 děl malíře Františka Kupky

Číst článek

Se světově uznávaným umělcem se Meda Mládková znala osobně a strávila s ním i poslední chvíle.

„Její služka mě volala – paní Medo, paní Medo, přijdťe, on vás volá, on vás pořád volá. Víte jeho paní, která neuměla česky, ona vždycky jako žárlila na ty naše rozhovory, protože tomu nerozuměla, takže ona nebyla jako pro to, abych s ním často mluvila. Tak já jsem okamžitě přijela a on ležel, už byl úplně na kost a kůži,“ vzpomíná.

„Já jsem říkala – pane Kupko, budete mít velkou výstavu. On říkal – to není pravda. Já jsem říkala – přísahám. No nebyla to pravda, já jsem to říkala – Pánbůh mě odpustí, že křivě přísahám pro něco tak dobrého, že mu udělá radost. A on se tak rozzářil, ty oči ještě. Říkal – děkuju, děkuju, děkuju, vy jste můj život. A upadl a umřel,“ pokračuje.

Kolekci tvoří především cenné kresby

Obrazy Františka Kupky se na aukcích prodávají za rekordní ceny. Loni v létě zaplatil kupec přes 35 milionů korun za obraz Pohyb, na jaro je v Česku plánovaná dražba obrazu Tvar modré s vyvolávací cenou 45 milionů.

Přestože se jedná o částky na české poměry fantastické, jako autor světového významu je ale podle šéfredaktora časopisu Art and Antiques Jana Skřivánka Kupka spíše nedoceněn.

Přehrát

00:00 / 00:00

Šéfredaktor časopisu Art and Antiques Jan Skřivánek přibližuje umělecko-historický význam zakoupených Kupkových děl

„Když se na Kupku budeme dívat jako na světového autora a budeme tyto ceny srovnávat s tím, za kolik se prodávají díla Vasilije Kandinského nebo Pieta Mondriana, tak nejsou zdaleka tak vysoké. Naopak můžeme mít pocit, že Kupka stále ještě není doceněn tak, jak by si například historici umění přáli,“ říká.

Soubor, který teď zakoupilo Museum Kampa, je podle Skřivánka z velké části tvořen kresbami, které jsou velmi cenné především z umělecko-historického hlediska, protože umožňují vidět Kupkovy známé obrazy ve stadiu zrodu.

Malířovy osobní poznámky pak například poskytují zajímavé informace o ceně prodávaných obrazů, dodává Skřivánek. Součástí sbírky jsou ale také dva portréty z doby kolem roku 1900 a obraz Tančící dívka v zahradě z roku 1906.

Portrét, ze kterého byla Meda Mládková nadšená kvůli přechodu od realistické malby k abstraktní, ale podle Skřivánka radikálně nemění pohled na malířovo dílo a zapadá do celku jeho tvorby z dané doby.

Dvoubarevná fuga, 1912 | Foto: Moravská galerie

Nejznámější Kupkův obraz je Amorfa – Dvoubarevná fuga, který letos slaví sto let od prvního veřejného vystavení, říká Skřivánek. Traduje se prý, že inspirací byla Kupkova nevlastní dcera hrající si v zahradě s míčem.

„A vlastně tento pohyb tvarů a barev pak on transformoval do toho abstraktního obrazu, vlastně prvního abstraktního obrazu, který kdy byl veřejně vystaven. A toto je vlastně ta stejná dívka o nějakých pět šest let dříve, čili v tom je ten obraz zajímavý a v tom má smysl ten výrok paní Medy Mládkové, že v tomto obraze začíná abstraktní umění,“ vysvětluje.

Jan Pokorný, Eva Rajlichová, Veronika Sedláčková, Kristina Winklerová, Simona Bartošová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme