Žlutá skvrna Tomáše Císařovského

Galerie hlavního města Prahy uspořádala na Staroměstské radnici výstavu známého českého malíře Tomáše Císařovského. Na výstavě s názvem Žlutá skvrna jsou k vidění obrazy malované vodovými barvami. Více o výstavě i o zvláštnosti Císařovského techniky prozradí reportáž Báry Sedláčkové.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Tomáš Císařovský - Muž s chobotnicí,2008,akvarel,papír,50x65cm

Tomáš Císařovský - Muž s chobotnicí,2008,akvarel,papír,50x65cm | Foto: Press kit

Tomáš Císařovský je etablovaný český umělec, který pochází z generace malířů 80. let. Je známý především olejomalbami. Na Staroměstské radnici ovšem vystavuje akvarely. Oprošťuje se zde od tradiční techniky, kterou se zaobírá celý život, a představuje svou práci alla prima. Vodová barva je na rozdíl od olejomalby neopravitelnou, rychle schnoucí, bezprostřední technikou.

Na výstavě představuje velké, střední i malé formáty akvarelových obrazů připomínající antické výjevy a cestovní deníky, kterými místo fotografování zaznamenává různá města a krajiny z celého světa.
Císařovský je ale zejména figurálním malířem, proto jsou i jeho akvarely figurální. Na první pohled jako by byly malované přes šablonu, kontury postav jsou zřetelné a celistvé, nic neprosakuje přes okraj, i když autor tvoří s pomocí rozpité barvy.

Vše, podle slov Císařovského, záleží na materiálu. Akvarelem maluje na speciálně savý papír vyrobený v Indii. I proto může výsledný obraz vypadat tak precizně i přesto, že pochází ze skvrny. K čemuž se vlastně váže i název výstavy.
Poslechněte si rozhovor s malířem Tomášem Císařovským uvnitř příspěvku.

Přehrát

00:00 / 00:00

Žlutá skvrna Tomáše Císařovského

Výstavu na Staroměstské radnici, jejíž galerie spadá pod GHMP, kurátorovala Olga Malá. Ta se o práci Tomáše Císařovského vyjadřuje jako o „reflexi minulosti i žhavé aktuální soudobosti". Což může vystihovat formu zpracování, kdy Císařovský odkazuje zobrazením aktů ke starořecké kultuře i k první malířské technice, kterou byl údajně akvarel, tak i ke vzniku obrazů od roku 2000 do současnosti.

Tomáš Císařovský - Co nás spojuje, 2009, akvarel, papír, 70x100cm

Tomáš Císařovský je velice vzdělaný člověk a své vědění i malířskou zručnost umí v obrazech využít. Je ale těžké posoudit, zda se jedná o nudné popkulturní „gaučáky" nebo o klasickou malbu skrývající hlubší sdělení.
Akvarely na radnici jsou mlčenlivé barevné postavy bez pachu a příchuti. Nenadchnou a neurazí, což ale klade otázku, zda je to jejich účelem a divák má hledat a přemýšlet a zkoumat, nebo jestli jsou opravdu mrtvým sdělením, nad kterým se dá jen pokrčit rameny.
Obrazy, překvapivě nahé, bez použití černé, pastelové a světoběžnické jsou k vidění v druhém patře Staroměstské radnice do 21.listopadu.

Barbora Sedláčková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme