Žlutá skvrna Tomáše Císařovského
Galerie hlavního města Prahy uspořádala na Staroměstské radnici výstavu známého českého malíře Tomáše Císařovského. Na výstavě s názvem Žlutá skvrna jsou k vidění obrazy malované vodovými barvami. Více o výstavě i o zvláštnosti Císařovského techniky prozradí reportáž Báry Sedláčkové.
Tomáš Císařovský je etablovaný český umělec, který pochází z generace malířů 80. let. Je známý především olejomalbami. Na Staroměstské radnici ovšem vystavuje akvarely. Oprošťuje se zde od tradiční techniky, kterou se zaobírá celý život, a představuje svou práci alla prima. Vodová barva je na rozdíl od olejomalby neopravitelnou, rychle schnoucí, bezprostřední technikou.
Na výstavě představuje velké, střední i malé formáty akvarelových obrazů připomínající antické výjevy a cestovní deníky, kterými místo fotografování zaznamenává různá města a krajiny z celého světa.
Císařovský je ale zejména figurálním malířem, proto jsou i jeho akvarely figurální. Na první pohled jako by byly malované přes šablonu, kontury postav jsou zřetelné a celistvé, nic neprosakuje přes okraj, i když autor tvoří s pomocí rozpité barvy.
Vše, podle slov Císařovského, záleží na materiálu. Akvarelem maluje na speciálně savý papír vyrobený v Indii. I proto může výsledný obraz vypadat tak precizně i přesto, že pochází ze skvrny. K čemuž se vlastně váže i název výstavy.
Poslechněte si rozhovor s malířem Tomášem Císařovským uvnitř příspěvku.
Výstavu na Staroměstské radnici, jejíž galerie spadá pod GHMP, kurátorovala Olga Malá. Ta se o práci Tomáše Císařovského vyjadřuje jako o „reflexi minulosti i žhavé aktuální soudobosti". Což může vystihovat formu zpracování, kdy Císařovský odkazuje zobrazením aktů ke starořecké kultuře i k první malířské technice, kterou byl údajně akvarel, tak i ke vzniku obrazů od roku 2000 do současnosti.
Tomáš Císařovský je velice vzdělaný člověk a své vědění i malířskou zručnost umí v obrazech využít. Je ale těžké posoudit, zda se jedná o nudné popkulturní „gaučáky" nebo o klasickou malbu skrývající hlubší sdělení.
Akvarely na radnici jsou mlčenlivé barevné postavy bez pachu a příchuti. Nenadchnou a neurazí, což ale klade otázku, zda je to jejich účelem a divák má hledat a přemýšlet a zkoumat, nebo jestli jsou opravdu mrtvým sdělením, nad kterým se dá jen pokrčit rameny.
Obrazy, překvapivě nahé, bez použití černé, pastelové a světoběžnické jsou k vidění v druhém patře Staroměstské radnice do 21.listopadu.