Pivo, stavebnice i koloběžky. Brazilci poznávají v olympijském domě Česko

Českými symboly jsou v dějišti olympijských her mimo jiné koloběžky, stavebnice, pivo a legendární běžec Emil Zátopek. Náš olympijský dům v Riu de Janeiru ale ukazuje i další věci, které může Česká republika Brazílii nabídnout. A stále láká spoustu návštěvníků.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Představení českých výrobků v Českém olympjiském domě | Foto: David Koubek

Areál kancelářských budov ve čtvrti Barra v posledních dnech netradičně ožívá. Nenápadná budova částečně zapuštěná do země hraje před vchodem barvami.

Mezi příchozími se prohánějí děti na koloběžkách, které tu představuje jedna česká firma. Brazilské děti hračku neznají. Neviděly ji v televizi ani na internetu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Pivo, stavebnice i koloběžky. Brazilci poznávají v olympijském domě Česko. Na místě natáčel jihoamerický zpravodaj David Koubek

Uvnitř Českého olympijského domu v Riu nesmrtelně běhají nohy legendárního běžce. Pohyblivou plastiku symbolizující Emila Zátopka si prohlíží a fotí mnoho lidí. Valérii Vieirovou prý nejdřív ani nenapadlo, že by to mohl být někdo konkrétní.

Na pódiu se soutěží o ceny a v místnosti s plážovými lehátky a televizory se mohou návštěvníci něco dozvědět třeba o Juscelinu Kubitschkovi. Poprvé se o původu bývalého brazilského prezidenta dozvídá i Ana Paula Figueiredová, která se přišla do českého domu podívat se dvěma kolegyněmi. Novinkou je pro ni prý také to, že používal jméno z matčiny strany, což nebývá časté.

Figueiredová už v Česku byla, pracovně, ale tady se konečně dozvídá něco víc o české kultuře. Všechny tři ženy by chtěly vidět Prahu, zvěsti o krásném městě se mezi Brazilci šíří opravdu rychle.

V Českém olympjiském domě se pořádají soutěže pro návštěvníky | Foto: David Koubek

Fernanda Barcelosová zná Česko jen přes dodavatele její firmy. Říká, že je na ně spoleh, mají kvalitní výrobky a dodávají včas. České firmy v těchto dnech v dějišti olympijských her prezentují své produkty.

„Dostat se na brazilský trh je poměrně těžké, ale určitě je to dobrá reference, třeba když mají pak firmy zájem dostat se na jiné trhy. Začínat Brazílií se úplně nedoporučuje, protože v rámci Latinské Ameriky jsou i jednodušší trhy,“ vysvětluje Kristýna Chvátalová z ministerstva průmyslu a obchodu.

Přestože Brazílii sužuje krize, Chvátalová radí nevzdávat zájem o odbyt na zdejším trhu. „Nikdo neví, kdy se něco změní. Měli by určitě vytrvat a dál hledat příležitosti, protože tady jich je spousta. Brazílie je obrovský a nenasycený trh,“ dodává.

Situace se ale podle Marka Zmrzlíka ze saopaulské kanceláře CzechTradeu. „Přichází nové investice. Měna docela hodně posílila, dokonce někteří podnikatelé tím byli nepříjemně překvapeni. Byli by radši, aby real posílil méně, což by mohlo být zajímavější pro jejich vývozy. Obecně je cítit jemný optimismus,“ popisuje Zmrzlík.

Mezi vitrínami s českými výrobky se procházejí lidé. Dva Brazilci si prohlížejí známou kovovou stavebnici, která kdysi pomohla k výrobě kontaktních čoček. První česká věc, na kterou si vzpomenou, je pivo. Koneckonců ochutnávají ho z kelímků a chválí.

Expozice českých výrobků v Českém olympjiském domě | Foto: David Koubek

David Koubek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější:

Nejčtenější na Facebooku

Nejčtenější na Twitteru