Čeští vědci objevili způsob výroby bioplastu z fritovacího oleje. O novinku má zájem Čína

Brněnští vědci nedávno přišli na způsob, jak snadno vyrobit recyklovatelný bioplast. Stačí jim k tomu fritovací olej a speciální druh bakterií. Novinka teď míří do Číny, kde o unikátní technologii mají zájem. Češi by tak mohli na výzkumu dobře vydělat.

Y chromozomy, které se přenášejí jen v mužské linii, vědci získali z lidských zubů | Foto: SINC, Rosa Fregel

Na začátku byl jednoduchý nápad. Na výrobu bioplastů totiž stačí odpadní rostlinný olej a určitý druh bakterií. Nenápadné mikroorganismy promění odpadní tekutinu na recyklovatelnou surovinu, která poslouží v potravinářském průmyslu.

„Tato technologie je v podstatě biotechnologie, to znamená, že využívá nějaký živý organismus. V tomto případě specifické bakterie, které jsou schopné krmivo, polysacharidy nebo i odpadní oleje, ve své buňce přeměnit na polymer. Ten my pak můžeme využívat technologicky,“ popisuje vědkyně Ivana Márová z brněnského Vysokého učení technického, kde unikátní technologie vznikla.

Brněnští vědci objevili způsob výroby bioplastu z fritovacího oleje. Podrobnosti zjišťovala reportérka Petra benešová O novinku má zájem Čína

Odpadní olej je tedy pro mikroorganismy potravou a samy si z něj vyrábějí do zásoby bioplast. Na unikátní technologii pracoval vědecký tým docentky Márové několik let.

„Pracovali jsme zejména na výzkumu, jak bakterie řídí produkci polymeru uvnitř své buňky. Z technologického hlediska a vlastně znovuobnovení tohoto problému a práce na chemické fakultě a potom v rámci centra materiálového výzkumu trvá asi osm let,“ přibližuje.

Český objev teď míří na trh do Číny. Plasty by se mohly využít nejen v potravinářském průmyslu, ale i v dalších oblastech.

„Na výrobu dětského plastového zboží jako jsou kojenecké láhve, ale také hračky, obaly na farmaceutické a kosmetické prostředky. A potom samozřejmě díky biokompatibilitě jsou aplikace do biomedicíny ve formě nějakých cévních nebo tkáňových náhrad,“ popisuje docentka využití objevu.

Český nápad prosadila na asijský trh tuzemská firma Nafigate Corporation. Předseda představenstva společnosti, Ladislav Mareš, doufá, že české know how v Číně uspěje.

„Předběžné výpočty zatím vycházejí příznivě. Očekáváme, že se to už dostane přímo do praktického použití. V Číně se produkuje obrovské množství odpadních fritovacích olejů,“ vysvětluje.

Ladislav Mareš předpokládá, že v dalších letech v Číně stoupne spotřeba plastů a bude problém s jejich recyklací. České bioplasty by tak mohly situaci vyřešit.

Petra Benešová, bre Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít