Japonští a ruští vědci chtějí naklonovat mamuta

Vědecký pokus, jako vystřižený z hollywoodského filmu Jurský park oznámil tým japonských a ruských vědců. Chtějí naklonovat mamuta. V mamutí kosti, objevené letos v srpnu v Rusku, nalezli vzorek dobře zachovalé kostní dřeně, ze které chtějí získat genetickou informaci, použitelnou pro naklonování vyhynulého zvířete.

Mamutek Dima, objevený na Sibiři v roce 1977

Mamutek Dima, objevený na Sibiři v roce 1977 | Foto: licence Creative Commons Attribution 3.0 Unported, Ben2, Wikimedia Commons

Oznámení vědeckého týmu vyvolalo podle serveru BBC velký ohlas mezi vědci po celém světě. Mnozí ale pochybují, že je naklonování mamuta proveditelné.

„Na základě výsledků, které se v několika posledních letech objevily, jsme si zvykli říkat ‚nikdy neříkej nikdy‘, takže nechci říci, že je to zcela nemožné, i když v daném momentu tomu moc nevěřím,“ říká Josef Fulka ml. z Výzkumného ústavu živočišné výroby v Praze-Uhříněvsi.

O možnostech naklonovat mamuta mluvil na Rádiu Česko Josef Fulka ml. z Výzkumného ústavu živočišné výroby v Praze-Uhříněvsi

„Technicky je možné vytvořit embryo. To jsme zvládli i u nás. A zvládli jsme i oživit mrtvé buňky. Samozřejmě to poškození nesmí být příliš veliké. Lze vzít mrtvé buňky z mrtvého zvířete nebo z masa, které máte v lednici, a přenosem jader je lze oživit. Základ, aby se tedy něco takového zkusilo tady je,“ pokračuje Fulka.

Problém podle něj je, že nemáme mamutí vejce: „Vše živé pochází z vejce a ani když máme lidské buňky a vzali bychom vejce z myši, do kterého bychom přenesli jádro z lidské buňky, člověk nevnikne. Komplikace je tedy ta, že sice tito vědci sice mají mamutí buňky, které se dají oživit, ale nemají je kam přenést. I kdyby bylo nalezeno i vejce, asi by bylo mrazem těžce poškozeno.“

„Možností by bylo přenést jádra z mamutích buněk do vajíčka nějakého jiného, co možná nejpříbuznějšího živočicha. „Najít tu kombinaci toho, co máme k dispozici a toho, co bude nutné substituovat, bude nesmírně těžké. Nemohu ale vyloučit, že vajíčko například slona a buněk mamuta nebudou kompatibilní,“ vysvětluje Josef Fulka.

Například Roslinský institut, proslavený naklonováním ovce Dolly prohlásil, že úspěch podobných experimentů je v současnosti nepravděpodobný.

„U nás v ústavu se pokoušíme o klasická hospodářská zvířata, která s vývojem zemědělství vymizela. Zbývá jich již jen několik a my se pokoušíme nějakým způsobem zachovat materiál tak, aby úplně nevymizela,“ dodává vědec.

David Koubek, Jan Piroch Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít