Nová molekula pro raketová paliva

Budoucnost raketových paliv se zřejmě jmenuje trinitramid. Nová sloučenina kyslíku a dusíku je až o 30 % efektivnější než současná paliva.

Start rakety | Foto: NASA

Výzkumníci ze švédského Královského technologického institutu objevili zcela novou sloučeninu, kterou tvoří pouze kyslík a dusík. Dosud bylo známo jen osm takových látek a většina z nich byla objevena už v 18. století. Nová sloučenina, která dostala jméno trinitramid, je ze všech oxidů dusíku největší – tvoří ji čtyři atomy dusíku a šest atomů kyslíku. Svým tvarem její molekula se vzorcem N(NO2)3 připomíná lodní šroub. Vědci ji objevili při zkoumání rozpadu jiných sloučenin a dokázali vyprodukovat malý vzorek pro další zkoumání.

Fyzikální a chemické vlastnosti trinitramid předurčují jako nové raketové palivo. Podle švédských vědců je jeho spalování o 20 až 30 % efektivnější než u nejlepších současných paliv. A díky tomu, že se molekuly trinitramidu skládají pouze z kyslíku a dusíku, by navíc bylo i ekologicky šetrnější.

Trinitramid | Foto: KTH, the Royal Institute of Technology Sweden