Pozorování meteorického roje Leonidy bude nejlepší na horách

Lidé v Česku mohou dnes pozorovat meteorický roj Leonidy. Podle odborníků je pravidelnou ozdobou listopadové oblohy – každoročně se objevuje kolem 17. listopadu, kdy Země několik dnů prolétá proudem meteorů.

Meteorický roj Geminidy

Meteorický roj Geminidy | Foto: Gsi Teleinformatica

Jak v Dopoledním Radiožurnálu přiblížil Pavel Suchan z Astronomického ústavu Akademie věd, Leonidy se objevují na dráze své mateřské komety. „Ta ztrácí svůj materiál a táhne ho po své oběžné dráze. A jak křižuje její dráha dráhu země, tak se tyto prachové částečky srážejí s atmosférou země, vlétají do ní a rozžhaví se. Většinou se vypaří, ale po nich zůstává ionizovaná stopa vzduchu a to pozorujeme jako metero, jako světelný úkaz,“ vysvětlil.

Suchan upozornil, že současné inverzní počasí a zamračená obloha pozorování Leonidů nepřeje, nadšencům proto radí vystoupat někam do vysokých míst.

Hostem Dopoledního Radiožurnálu byl Pavel Suchan z Astronomického ústavu Akademie věd.

„Třeba do hor, kde je dneska ještě jasno. A skutečně je potřeba i to nadšení, protože Leonidy byť v historii vykazovaly meteorické deště, třeba 100.000 meteorů za hodinu nebo několik set, mají proměnlivou aktivitu a na letošek připadá zhruba si 10 až 15 hodinu. Je ale jistota, že během dnešní noci je možné spatřit několik meteorů Leonid,“ uvedl.

Leonidy bude možné pozorovat také ve hvězdárně v Uherském Brodě, která bude otevřena už od 19 hodin.

„To pozorování jsme dali na 19 hodin, protože se lidé můžou dívat například na planetu Jupiter, která nyní září na obloze, a další objekty. Bohužel to pozorování samotných meteorů bude kazit Měsíc, který vychází před půlnocí. V maximu roje kolem 12. hodiny to bude dost vadit,“ upozorňuje ředitel hvězdárny Rostislav Rajchl.

Další překážkou je počasí – inverze a zvětšující se oblačnost, které může celé pozorování zhatit. „My tam také na hvězdárně máme napsáno, že akce se uskuteční pouze, když bude jasná obloha,“ dodává Rajchl.

Pavel Suchan připomněl, že naposled byl roj velmi aktivní v roce 2002. „Tehdy jsme jich mohli pozorovat asi 5000 za hodinu. A další takovéto optimální pozorování bude v roce 2098, kdy se očekává další meteorický déšť Leonid,“ dodal.

Věra Hotařová, Nikola Bojčev, bre Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít