Vědci z CERNu našli novou subatomární částici, může prý jít o Higgsův boson

Vědci z Evropské organizace pro jaderný výzkum CERN objevili novou subatomární částici. Může prý jít o Higgsův boson. Tato dosud hypotetická částice by měla vysvětlit, jak získaly ostatní částice hmotnost.

Pier Oddone v Australském vědeckém centru mluví o pátrání po Higgsově bosonu

Pier Oddone v Australském vědeckém centru mluví o pátrání po Higgsově bosonu | Zdroj: Reuters

Mluvčí jednoho ze dvou výzkumných týmů, které po částici pátrají, tvrdí, že jde o předběžné výsledky, které jsou ale velmi přesvědčivé. K podobným výsledkům totiž dospěl i druhý výzkumný tým.

Výsledky dvou nezávislých experimentů odhalily částici vážící přibližně 125 gigaelektrovoltů. Jistí si budou, až spočítají všechna data z posledních pokusů.

O novém objevu vědců z CERNu informuje redaktor Ondřej Bouda

Všechna experimentální data potvrzují teoretické předpoklady, chybí ale absolutní jistota. Na oficiální uznání objevu je potřeba překročit hranici pravděpodobnosti 5 sigma, experiment druhého týmu dosáhl ale přesnosti jen 4,9 sigma.

„Něco máme, ale nevíme co,“ řekl ředitel CERNu Sergio Bertolucci. Pravděpodobně se ale prý jedná o tajemný Higgsův boson, kterým teorie vysvětluje, jak elementární částice získávají hmotnost.

„Na mě to působilo velice přesvědčivě. To, co bylo pozorováno, jsou jasná svědectví existence částice, jejíž vlastnosti jsou slučitelné s Higgsovým bosonem, ale to neznamená, že to musí být Higgsův boson. Aby to bylo jasné, bylo by třeba prozkoumat spoustu dalších vlastností a to zatím nedovedou,“ říká profesor Jiří Chýla z Fyzikálního ústavu Akademie věd.

Význam objevu vysvětlil v Ozvěnách dne profesor Jiří Chýla z Fyzikálního ústavu Akademie věd

„Musíme být opatrní, protože by to mohla potenciálně být i jiná částice, dokonce třeba možná ještě daleko zajímavější,“ dodává Chýla.

Vědci ale budou muset nově objevenou částici prověřit. Zda se opravdu chová podle teoretických předpokladů nebo jestli jde o nějakou hodně podobnou variantu. Je ale také možné, že v Ženevě objevili dosud úplně neznámý boson a budou muset přepracovat celý standardní model částicové fyziky.

Hostem večerních Ozvěn dne byl doktor fyziky Jiří Dolejší z Ústavu částicové a jaderné fyziky Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy

Higgsův boson, po němž vědci pátrají ve velkém hadronovém urychlovači (LHC) pod švýcarsko-francouzskou hranicí, v současném modelu vysvětluje, jak ostatní částice získaly hmotnost. Pokud by základní částice hmotnost nezískaly, vesmír by dnes vypadal zcela jinak. Částice by bez hmotnosti létaly vesmírem rychlostí světla a nikdy by se nevytvořily atomy, z nichž pak vznikaly hvězdy a planety.

Existenci částice předpověděl v roce 1964 britský fyzik Peter Higgs. Higgsův boson je posledním chybějícím článkem v takzvaném základním modelu částicové fyziky. Význam tohoto modelu pro fyziky je srovnáván s významem teorie evoluce pro biology.

Ondřej Bouda, Mirko Kašpar Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít