K obrazovkám táhne stále víc a víc lidí. Od prvního Superbowlu uplynulo 50 let

Přesně před 50 lety vznikla ve Spojených Státech jedna z největších sportovních akcí, která poměrně rychle získala také celospolečenský přesah a dnes patří k vůbec nejsledovanějším událostem po celém světě. Superbowl - jediném utkání, kterým tradičně vrcholí play off NFL, tedy ligy amerického fotbalu.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

superbowl.jpg

superbowl.jpg

„Počátek amerického fotbalu se dá počítat do přelomu devatenáctého a dvacáté století, kdy se vymezila první pravidla. Původně se hrálo na vysokých školách a ve dvacátých, třicátých letech začala vznikat profesionální liga, která měla na začátku horší úroveň než vysokoškolské sporty,“ přibližuje vznik amerického fotbalu, který se inspiroval z rugby - televizní komentátor a český reprezentant z Prague Black Panthers Jan Dundáček.

A jak už je v zámoří tradicí, začátky byly ve znamení souboje různých organizací o nadvládu, nejlepší týmy a hráče. Právě dvě nejsilnější AFL a NFL se nakonec domluvili, že zápas o společného šampiona proběhne 15. ledna 1967 a založili tak tradici Superbowlu, který poprvé a naposledy přenášely hned dvě celostátní stanice -od té doby už vždy jen jedna.

„Od té doby se sice formát play-off několikrát změnil, ale v dnešní podobě ho vídáme asi dvacet let a už se do něj příliš nezasahuje.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Mezi nejsledovanější televizní pořady v historii Spojených států patří zápasy finále ligy amerického fotbalu - takzvaný Superbowl

Taky není moc důvodů proč. Pouze poslední díl seriálu Mash totiž dokázal v Americe narušit nadvládu Superbowlu v žebříčku deseti nejsledovanějších pořadů všech dob a celosvětově mu konkuruje jen finále fotbalové Ligy mistrů nebo olympiáda.

„Pro Ameriku je to celonárodní svátek. Je to opravdu den, kdy se zastaví svět, a všichni se upnou k televizním obrazovkám a je to událost pro celou rodinu. I díky tomu, že se jedná o jedinou profesionální ligu amerického fotbalu na světě, tak jsou celosvětoví diváci odkázáni pouze na obrazovky, a proto se ta sledovanost zvyšuje.“

Nejvíc diváků se tísnilo u obrazovek v roce 2015 v průměru přes 114 milionů a někoho možná překvapí, že z toho bylo 40 procent žen. Super Bowl už totiž dávno není pouze sportovním svátkem, ale i událostí, kolem níž se především díky vysoké televizní sledovanosti točí spousta peněz.

Při posledním finále musely firmy zaplatit za půl minuty reklamního času v přepočtu 121 milionů korun a někteří lidé na něj koukají jenom kvůli nim. K atraktivitě přenosu přispívá i přestávkový program, během kterého vystupují hvězdy ze světa showbyznysu a i pro ně je to otázka prestiže. Pokud se o tom chcete letos přesvědčit sami, poznamenejte si do kalendáře datum 5. února.

Jakub Kanta, Nikola Šrámková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme