Bárta dá čínským stavařům šanci, nechá je postavit kousek dálnice

Zásnuby české vlády a čínských stavebních firem mají zřejmě první výsledek. Na ministerstvu vznikne jednací skupina, která by s Číňany měla připravit pilotní návrhy stavby malého úseku dálnice. Půjde o jakýsi experiment, který by měl českým firmám ukázat, že lze stavět levněji.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Výstavba dálnice | Foto: ceskedalnice.cz

Ministr dopravy Vít Bárta se v Karlových Varech sešel s čínským velvyslancem. Jak z místa jednání dosvědčil zpravodaj ČRo Tomáš Medek, nápad přizvat čínské firmy k výstavbě dopravních staveb v Česku začíná nabírat konkrétní obrysy. Pracovní skupina ministerstva dopravy definuje s čínskou protistranou takzvaný minimální projekt. Ten bude následně vyhodnocen a teprve poté bude možno říci, jakým způsobem se budou čínské firmy do stavebních projektů v Česku zapojovat.

Bártův kolega z vlády, ministr průmyslu Martin Kocourek, je ke spolupráci s čínskými firmami spíše skeptický a poukazuje na časté dumpingové ceny čínských státních firem. Negativně se k Bártovu pokusu zahýbat s cenami na českém trhu výstavby dálnic vyjádřil i ministr životního prostředí Pavel Drobil. Ten upozornil mimo jiné na obecně nešetrné jednání čínských firem vůči životnímu prostředí.

Přehrát

00:00 / 00:00

Stejně jako Kocourek má pochybnosti i jeho stranický kolega, ministr životního prostředí Pavel Drobil

"Já se cítím jako ministr české vlády a i při snaze a oprávněném tlaku na české stavební firmy, aby v téhle situaci státu zlevnily své ceny, se kterými jdou do výběrových řízení, tak stále budu ministrem české vlády a je pro mě naprostou prioritou, aby zakázka měly české firmy, aby práci měli čeští lidé, čeští zaměstnanci,“ zdůraznil Drobil

Ne všichni členové vlády jsou ale přesvědčeni, že má cenu vůbec něco podobného zkoušet. Proti se dnes rozhodně ohradil Svaz podnikatelů ve stavebnictví.
Podle jeho generálního ředitele Miloslava Maška je na našem trhu dopravních staveb dostatečná konkurence evropských firem a není tedy důvod, proč by zde měly stavět dotované čínské firmy. Jednalo by se podle něj o nekalou konkurenci.

„Věříme tomu, že to je určitý nátlak na stavební firmy, a že k tomu nedojde, protože to by byl velmi špatný precedens a velmi hrubá chyba, kdyby se to stalo. Věříme, že česká vláda to nedopustí.

Zlevnit stavbu dálnic lze i jinak, říkají stavaři

Podle Maška lze české dálnice zlevnit jiným způsobem, než přizváním čínských stavebních firem. „My jsme navrhovali několik let, aby všechny stavby nad 300 miliónů procházely státní expertízou.“

Mašek se domnívá, že lze zlevnění dosáhnout přehodnocením technických opatření, jako jsou nájezdy nebo biokoridory. Také je podle něj i v západní Evropě běžné, že se o zakázky na silniční projekty v uchází jen několik firem.

Přehrát

00:00 / 00:00

Miloslav Mašek mluví o stavbách českých dálnic v Ozvěnách dne.mp3

„Dálnici v Rakousku nebo Německu taky dělá 5, 10 firem, to nemůže dělat každá firma, nemá na to vybavení, neumí to, nemá garance, to je normální stav v Evropě,“ říká Mašek.

Průhlednější rozdělování zakázek na menší silniční úseky podle něj také nejsou řešením.

„Tato salámová metoda může stavbu jenom zdražit. Když budete stavět 100 kilometrů po 5 kilometrech, tak se tam vystřídá několik firem. Je potřeba, aby dosavadní tendry byly správně nastaveny, ale není potřeba využívat salámovou metodu,“ ujišťuje Miloslav Mašek, generální ředitel Svazu podnikatelů ve stavebnictví.

Milan Kopp, Lucie Husárová, Tomáš Medek, Michal Šenk Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější:

Nejčtenější na Facebooku

Nejčtenější na Twitteru