Agresivita dětí roste, učitelé se obracejí na poradenskou linku

Učitelé si neví rady s agresivními dětmi. Často je to i důvod, proč ze školství úplně odejdou. Zlobivé děti jsou také nejčastějším tématem, se nímž se učitelé obracejí na poradenskou linku, která funguje už něco málo přes rok. Čísla přijatých hovorů dokazují, že agresivita žáků stále narůstá.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Žáci berounského gymnázia

Žáci berounského gymnázia | Foto: Lucie Zemanová

Například na internetu je celá řada ukázek z vyučovací hodiny, kdy žák nerespektuje učitele. Horším zážitkem prošel učitel fyziky a matematiky Adam. Ten se setkal s fyzickým útokem dospělého agresivního žáka.

„Zazvonilo a oni už chtěli odejít, řadili se u dveří, já jsem se do nich postavil s tím, že je nepustím do té doby, než si zkontroluji, že je uklizeno. Začali protestovat, že na to nemám právo, já jsem trval na svém a pak to jeden z nich nevydržel a z těch dveří mě odstrčil. Přestože nešlo o nic extra násilného, tak to byl pro mě šok,“ popsal svůj zážitek učitel Adam. Incident byl pro něj jedním z důvodů, proč nadobro opustil školní třídy.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ze školství odcházejí kvůli agresivitě dětí učitelé. Téma pro Kláru Bílou

„Samozřejmě poměry na školách jsou různé. Tady byli žáci velmi těžko zvladatelní, na jiných školách je to možná lepší. Neberu to tak, že by školství bylo takové, že by to odpovídalo tomuto zážitku," vysvětluje učitel Adam.

Počty agresivních žáků se ale za poslední roky příliš nemění. Je to i hlavní téma, se kterým se učitelé obracejí na rok fungující poradenskou linku. Potvrzuje to její konzultantka, Anna Rollová:

„Pedagog volá s tím, že se buď dítě chová nevhodně k ostatním dětem, nebo že i přímo jeho nerespektuje.“

Linka má částečně z evropských peněz nahradit nedostatek psychologů na školách. Jaroslav Štercl, předseda asociace učitelů základního školství, linku oceňuje, ale raději by viděl odborníky přímo na školách.

Ideál: psycholog na každé škole

„Každá škola je specifická skupina lidí se svým specifickým klimatem a mnoho problémů se takto na dálku nedá řešit,“ myslí si Štercl.

Proč školy nemají své psychology, vysvětlila Jana Zapletalová, která řídí Institut pedagogicko psychologického poradenství a která přišla s návrhem linky důvěry.

„Máme jenom některé vysoké školy, které připravují psychology. Počet těch psychologů, kteří jsou připravováni je velmi omezený. Nehledě na to, že ne všichni absolventi jdou do školní praxe,“ říká Zapletalová a pokračuje:

„Řekla bych, že takový problém nevyřeší ani žádná velká aktivita ministerstva, je to zejména na těch školách.“

Než psychologové do škol přijdou, jsou učitelům k dispozici odborníci na lince. Od 8 do 16 hodin na číslech 841 220 220 nebo 777 711 439.

Igor Maňour, Klára Bílá Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme