České domácnosti méně utrácejí za pečivo. Přesto jsou pekaři optimističtí

V posledních letech Češi utrácejí stále méně za pečivo. Dokonce i chléb ztrácí své výsostné místo ve spotřebě. Přesto jsou pekaři optimističtí a čekají zvýšení zájmu.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pečivo (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek

Zatímco ještě v roce 1994 snědl každý obyvatel České republiky v průměru 60,6 kilogramu chleba ročně, v roce 2012 už to bylo jen 41,3 kilogramu.

Není to jen tím, že by lidé šetřili a pečivo zdražovalo, spíš se mění stravovací návyky a zákazníci se chovají racionálněji. Kupují menší balení, místo půlky chleba jen čtvrtku; místo obligátních deseti rohlíků jen šest a podobně.

Přehrát

00:00 / 00:00

O měnících se návycích Čechů při nákupu pečiva mluvila Jitka Hanžlová

Přes odklon k jiným druhům pečiva si ale například Jaroslav Pomp z United Bakeries myslí, že tradiční chléb Šumava a rohlík s houskou mají mezi nejprodávanějšími výrobky stále neotřesitelnou pozici.

Tržby pekařů nepřetržitě klesaly od roku 2009, tedy od počátku finanční krize. Například v roce 2012 klesly jejich tržby meziročně o 4 procenta. Teď ale prý čekají lepší časy.

Vyplývá to alespoň z analýzy, kterou mezi 500 malými a středními pekárnami udělala ČSOB v závěru loňského roku. ČSOB se snaží vytvářet indexové řady, které mapují situaci, náladu a očekávání menších firem v jednotlivých oborech. Zároveň jde z těch indexů ilustrovat chování domácností.

Namazaný krajíc | Foto: Bruno Neves

Zákazník chce čerstvé pečivo

A tak je zřejmé, že zákazníci požadují čerstvé pečivo. Klesá zájem o mražené rozpečené zboží. K tomu přispěl příkaz označovat takové pečivo. Roste zájem o nové druhy, o regionální výrobky nebo o sezonní pečivo, jako jsou o Velikonocích beránci, mazance, před Vánoci cukroví.

František Kuberka z Jizerských pekáren to vysvětluje tím, že ženy nemají tolik času péct, mají děti, pracují a nechtějí se ve volném čase točit kolem trouby, a proto roste prodej jemného pečiva.

A pokud jde o nové druhy, tady mají velkou výhodu právě menší podniky. To zdůrazňuje Jiří Skořepa, který vede pekárnu v Semilech. Říká, že řemeslo je protiváhou velkých průmyslových výroben pečiva a že menší podniky jsou schopné rychleji reagovat na poptávku a vytvářet nové výrobky.

Dalším z důvodů, proč pekaři čekají oživení poptávky a svých tržeb, je širší sortiment. Například Pavel Meduna, který je v hypermarketech Globus odpovědný za prodej pečiva, uvedl pro čtvrtletní průzkum ČSOB, že se prodává více pečiva než před rokem a že lidé jsou ochotní za pečivo utrácet.

Je prý si stoprocentně jistý, že situace bude ještě lepší. S tím souhlasí i Antonín Illík, jednatel a majitel pekařství na Severu Moravy. Ten čeká růst odbytu o 2 procenta.

Pekařství v Říčanech | Foto: Pavel Pavlas

Jitka Hanžlová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme