Někteří rodiče ve Vrchlabí uvažují o založení vlastní školy

Rodiče některých předškoláků z Vrchlabí a okolí nechtějí své děti přihlásit do normální školy. Odmítají totiž známkování a nebo soutěživost a naopak preferují učení založené na vnitřní motivaci a přirozené dětské zvídavosti. Na speciální třídě se s vedením běžné základní školy zatím nedohodli, a tak uvažují o tom, že si založí školu vlastní.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Prvňáci

Prvňáci | Foto: Lukáš Milota | Zdroj: Český rozhlas

„V naší třídě nepracují všichni na jedné věci zároveň. Každý dělá něco jiného, učitel hlídá, že se tam pracuje, ale není v centru výuky. Třeba když se děti učí číst, někdo si čte o motýlech a někdo o bitevních lodích,“ popisuje svoji představu ideální školy Anna Kuříková.

Podle ní není důležité děti známkovat, ale rozvíjet v nich samostatnost a odpovědnost. I proto pro své dítě, které má v září nastoupit, prosazuje model podobný malotřídce, kde ti starší pomohou prvňáčkům s učením.

„První, druhá, třetí třída dohromady. To umožní dětem spolupracovat. Některé děti se učí tím, že vysvětlují látku mladším dětem. A ty se to zase krásně naučí od toho staršího, protože to slyší svým vlastním jazykem,“ vysvětluje.

Přehrát

00:00 / 00:00

O požadavku části vrchlabských rodičů na školní výuku informoval reportér Václav Plecháček

Také Monika Kašparová má doma předškoláka. S běžnou výukou nesouhlasí, nelíbí se jí třeba ani to, že se v normální škole známkuje a učitelé tak vlastně děti odměňují a trestají.

„Běžná škola je často postavená na té soutěži a aktivitě učitele. Škola podle našich představ je postavená na aktivitě dítěte. Je to škola, která nenutí děti, nevyžaduje po nich přísnou poslušnost, ale vede je k vlastní aktivitě a odpovědnosti za jejich vzdělání,“ objasňuje.

Rodiče budoucích školáků se tak sešli se zástupci základních škol ve Vrchlabí. K ideálu ale měla schůzka daleko. „Část učitelů to pochopila jako kritiku a některých učitelů se to dotklo, což nebylo záměrem,“ říká Kašparová.

Vlastní škola, vlastní financování

Ředitelka jedné z vrchlabských základních škol Zuzana Bartošová ale tvrdí, že v její škole se učí moderními metodami, které jsou v mnoha směrech podobné tomu, co rodiče požadují. Současně však připouští, že některé požadavky si v praxi představit neumí.

„Oni by chtěli, aby každé dítě pracovalo podle toho, jak má zrovna ten den chuť. Není tam zvonění, jak jsme zvyklí, a děti mezi sebou nijak nesoutěží. Není tam žádné hodnocení ze strany učitele a probíhá tam pouze sebehodnocení dětí. A myslím si, že to jsou poměrně dost velké odlišnosti,“ míní.

Přesto se ředitelka Zuzana Bartošová v případě částečných ústupků z obou stran myšlence speciální třídy nebrání. Pokud k dohodě nedojde, mohou si rodiče zřídit soukromou nestátní školu nebo takzvanou sdruženou školu.

V té by si ale museli všechny náklady spojené s výukou svých dětí platit a to by znamenalo měsíčně několik tisíc korun.

Václav Plecháček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme