Brněnská diecéze žádá o obraz Madony z Veveří, nárokuje si ho i Národní galerie

Mezi 760 výzvami, které podala brněnská diecéze v rámci církevních restitucí, dominuje obraz Madony z Veveří. Jedná se o dílo ze čtrnáctého století, které je připisováno Mistru Vyšebrodského oltáře. Do roku 1938 byl obraz v kapli na hradě Veveří u Brna, nyní visí v klášteře Svaté Anežky v Praze jako součást sbírky Národní galerie.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Národní Galerie ve Veletržním paláci (v Praze 7, Dukelských hrdinů 530/47) | Foto: Khalil Baalbaki | Zdroj: Český rozhlas

„Obraz byl součástí oltáře kaple na Veveří. Ta kaple tam stojí už od dvanáctého století, pokud je obraz připisován Mistru Vyšebrodského oltáře ze čtrnáctého století, předpokládáme, že asi od té doby tam byl situován,“ říká mluvčí brněnského biskupství Martina Jandlová a doplňuje, že na Veveří visel obraz až do roku 1938.

Jednou z mála příležitostí, kdy obraz kapli na Veveří opustil, byla brněnská výstava. „V roce 1936 byl obraz vystaven na výstavě Zemského muzea v Brně, pak byl ještě předán k restaurování, no a vlivem nastupujících politických změn se už církvi nikdy nevrátil,“ popisuje Jandlová.

Podle diecéze se pak obraz dostal do vlastnictví státního podniku, jak potvrzuje i kurátor staré sbírky Národní galerie Jan Klípa:

Přehrát

00:00 / 00:00

O obraz Madony z Veveří se zajímala reportérka Tereza Kadrnožková

„Madona z Veveří se do Národní galerie dostala v roce 1938 reversem z podniku Státní lesy a statky. Ten fyzický přesun je doložen právě tím reversem a vlastnický přesun je doložen dokumentem z 50. let, nějakou darovací smlouvou mezi tehdejší Národní galerií a ministerstvem zemědělství,“ vysvětluje.

Podle Jandlové k takovému kroku ale došlo neprávem, protože stejný státní podnik již dříve přiznal obraz církvi. „Ještě v roce 1933 Správa státních lesů a statků v Rosicích také potvrzovala, že obraz je součástí inventáře farnosti, takže také nezpochybňovala práva církve na tento obraz,“ tvrdí.

Kurátor Klípa je ovšem jiného názoru. Podle něj může vlastnictví obrazu doložit i Národní galerie.

„Ze všech relevantních dokumentů, které máme k dispozici, vyplývá, že v té rozhodné době byl vlastníkem obrazu státní podnik, takže ani nepředpokládám, že by k těm jednáním mělo docházet,“ soudí.

Komu tedy obraz Madony patří, rozhodně až soud. Protože církev žádala o obraz v prosinci loňského roku, rozhodnutí očekává až v červnu. Tehdy totiž vyprší lhůta na odpověď.

Tereza Kadrnožková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme